Direct naar artikelinhoud

Kijker kiest Lotus-reclame opnieuw als spot van het jaar

De reclamespot voor Lotus-speculoos is voor het tweede jaar op rij door de kijkers verkozen tot spot van het jaar. Een vakjury koos voor een spot van Electrabel.

De spotjes werden bekroond tijdens de TV Day van de Vlaamse Mediamaatschappij (vtm, 2BE, vtmKzoom). Net als vorig jaar deed de commerciële zender samen met het onderzoeksbureau Insites en het vakblad Pub een onderzoek naar de best gewaardeerde spotjes. Een representatieve steekproef beoordeelde daarvoor de ruim 1.300 spotjes die door de VMMa werden uitgezonden.

De smaak van de kijker blijkt nog niet echt veranderd. Net als vorig jaar ging de Topspot Award naar 'Lotus Western', een commercial die gemaakt werd door Duval Guillaume Modem. In de spot vechten een koffietas en een hand in westernstijl een duel uit om een speculooskoekje. De vakjury had het dan weer meer voor een commercial van Electrabel. 'Future Kids', gemaakt door Famous, was volgens een achtkoppige jury van reclamemakers, mediastrategen en adverteerders de beste spot.

De Buzz Award voor de spot waar het meest over gepraat wordt, was voor de jumpers die de geneugten van melk aanprijzen. Ook die is van Duval Guillaume Modem. Een spotje van BBDO voor de chips van Lay's kreeg de Brand Impact Award. De beste niet-klassieke dertigsecondenspot ten slotte was 'Base Check' van Base, gemaakt door DED's It.

Relevante reclame

Met de reclameprijzen wil de VMMa vooral het belang van creatieve reclame onderstrepen. Door het uitgesteld kijken staan de traditionele reclameblokken immers onder druk. Topprogramma's als The Voice van Vlaanderen bijvoorbeeld haalden wekelijks nog ruim 150.000 kijkers bij dankzij uitgesteld kijken. Alleen zapten bijna alle uitgestelde kijkers door de reclameblokken van The Voice. En dat betekent inkomstenverlies voor de zender en minder kijkers voor de adverteerders. Gehoopt wordt dat kijkers meer naar de reclameblokken zullen kijken als die mooie, grappige, creatieve commercials bevatten.

Volgens de VMMa toont hun onderzoek aan dat vooral relevantie en geloofwaardigheid het succes van tv-reclame bepalen, al blijft originaliteit en inspelen op emotie ook heel belangrijk. "Het is opmerkelijk om te zien dat emotie een belangrijke driver van waardering is, maar dat ook het cognitieve aspect sinds vorig jaar aan belang wint: 'hoe nuttig is de content?'", zegt marketing en research manager Kristin Blondé. "Dit resultaat strookt ook met de maatschappelijke trends naar relevantie, echtheid en geloofwaardigheid. De kijker is kritisch. In dat opzicht is er een grote uitdaging weggelegd voor de adverteerder: het verhaal dat verteld wordt, moet relevant, echt en geloofwaardig zijn."