Direct naar artikelinhoud

NMBS stelt cargodochter cadeau van 424 miljoen in het verschiet

De nota meldt ook hoe een aantal locomotieven die bij NMBS’ goederendochter worden ingebracht, meteen weer aan het moederbedrijf verhuurd zullen worden. NMBS en NMBS Logistics wilden gisteren geen commentaar over de nota kwijt.

Nochtans zijn de cijfers in de vijftien pagina’s lange nota van de spoorwegmaatschappij best interessant. Zo blijkt de goederendochter 200 locomotieven van drie verschillende types te krijgen van de spoorwegmaatschappij. Die treinstellen staan vandaag nog voor bijna 415 miljoen euro in de boeken van de NMBS. De nota meldt ook dat de cargodochter terreinen ter waarde van 4,9 miljoen euro zou krijgen, en voor 4,7 miljoen euro aan gebouwen. Plus een rist gebouwen en terreinen waar nog geen waarde op is geplakt. En daar bovenop komt nog een kaskrediet én een lening van telkens 25 miljoen euro.

De injectie van activa maakt deel uit van de plannen om de goederendochter van de NMBS te herkapitaliseren. B-Cargo, de voorloper van NMBS-Logistics, is altijd al een zorgenkind van de Belgische spoorwegen geweest. Ondanks een marktaandeel van 88 procent is het bedrijf al jaren structureel verlieslatend, en heeft het een schuldenberg van 367,5 miljoen euro opgestapeld. Dat is een onhoudbare put in een markt voor goederenvervoer per trein, die opengesteld is voor binnen- en buitenlandse concurrenten.

Eenmalige kapitaalinbreng

Om uit die impasse te geraken, diende de NMBS eind 2008 een reconversieplan voor haar goederendochter in bij de Europese Commissie. De kapitaalinbreng van de overheid via NMBS en NMBS Holding maakte deel uit van dat plan. Het werd door de Commissie goedgekeurd onder een aantal strikte voorwaarden: dat de cargopoot een afzonderlijk filiaal van de NMBS moest worden, bijvoorbeeld, en dat de kapitaalinbreng eenmalig moest zijn.

De spoorwegtop besliste het kapitaal van zijn goederendochter met 135 miljoen euro cash te versterken om de loonhandicap van het bedrijf weg te werken. En hij besliste ook om andere activa als werkingsmiddelen naar het nieuwe cargofiliaal te verschuiven. Het is over die verschuiving van activa dat de raad van bestuur van de NMBS gisteren vergaderd heeft. Het is daarbij niet duidelijk of er effectief ook knopen werden doorgehakt. “We willen niet in detail treden over wat er tijdens die raad van bestuur verteld is”, zegt woordvoerster Veerle Van Mierlo van NMBS-Logistics. Dus ook niet over de inhoud van de slides die aan de raad van bestuur werden getoond. Die bevatten namelijk voorstellen om een deel van de 207 locomotieven die de NMBS naar zijn goederendochter versluist, gewoon weer aan het reizigersvervoer te verhuren.

Onder meer 25 van de 60 type 13-locomotieven, met een totale boekwaarde van 123 miljoen euro. De directie stelt voor om die meteen weer te verhuren aan het (met belastinggeld gefinancierde) reizigersvervoer, dat met een tekort aan betrouwbare locomotieven kampt. A rato van 629.455 euro per locomotief per jaar. Of voor bijna 16 miljoen euro in totaal. Negen locomotieven van het type-28 zouden verhuurd worden tegen 532.376 euro per stuk, voor bijna 4,8 miljoen euro in totaal.

Knopen doorhakken

De raad van bestuur heeft de voorstellen maandag nog niet goedgekeurd. De volgende bespreking staat gepland op 10 januari van volgend jaar. Al wilde niemand bij de NMBS bevestigen of er dan wel knopen zullen worden doorgehakt.