Direct naar artikelinhoud

Slimme camera's bewaken de grens met Nederland

Sinds augustus zet Nederland camera's in bij controles aan de grens. De bewaking is controversieel omdat permanente grenscontroles niet toegelaten zijn binnen de Schengenzone. Ook in België wordt de mogelijkheid van camerabewaking onderzocht.

Wie een tripje naar Nederland maakt, wordt sinds 1 augustus gefilmd. De Nederlandse Koninklijke Marechaussee heeft een nieuw systeem voor de grenscontrole in gebruik genomen. Daarbij registreren camera's de kenmerken en de nummerplaten van de wagens die voorbijrijden. Auto's en busjes met een verdacht profiel, zoals een Oost-Europese nummerplaat, worden gecontroleerd.

Bedoeling van het zogenaamde '@migoboras' is criminelen en mensensmokkelaars van de weg te halen, zodat ze door de politie kunnen worden aangehouden. De camera's hangen bij de vijftien grootste grensovergangen met België en Duitsland. Daarnaast zetten onze noorderburen zes busjes met camera's in die de kleinere grensovergangen controleren. Voor beide systemen legde de Nederlandse overheid minstens 16 miljoen euro op tafel.

Nederland is voorlopig het enige land in Europa dat zijn landsgrenzen met camera's bewaakt. De beslissing is erg omstreden. Grenscontroles zijn verboden tussen landen in de Schengenzone, waar vrij verkeer van goederen en mensen geldt.

Navolging

Het Nederlandse gerechtshof in Den Bosch oordeelde in mei al dat het systeem indruist tegen de Europese afspraken. Daarna gaven de Raad van State en de Europese Commissie toch hun toestemming, op voorwaarde dat de camera's maximaal zes uur per dag en 90 uur per maand worden gebruikt. Er mogen ook geen nummerplaten in het systeem worden opgeslagen.

In ons land is minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) het idee van camerabeveiliging niet ongenegen. "We hebben samen met de gewesten een werkgroep opgericht. De eerste ontmoeting is inmiddels achter de rug", zegt woordvoerder Peter Vansintjan. "Belangrijkste vraag is natuurlijk of en in welke mate de camera's toegelaten zijn in de Schengenzone."

Als blijkt dat de camera's toch wettelijk zijn, sluit de minister niet uit dat België het Nederlandse voorbeeld zal volgen. "We denken dan niet alleen aan camera's aan de grens, maar ook op andere plaatsen boven de snelwegen."