Direct naar artikelinhoud

Maya de Bij zoemt naar nieuwe digitale wereld

Studio 100 lanceert dit najaar met Wanagogo een compleet nieuwe digitale wereld die televisie, muziek en spelletjes integreert. Met het platform, waar je een abonnement moet op nemen, wil het bedrijf achter Kabouter Plop en Maya de Bij een antwoord bieden op de pijlsnelle veranderingen in de digitale wereld. 'Niets doen is geen optie', zegt CEO Hans Bourlon.

Wie een kleuter in huis rondlopen heeft, moet eens proberen uitleggen hoe wij vroeger naar televisie keken. Netjes in de zetel voor de buis, braafjes wachtend op die enkele uren kindertelevisie en het favoriete programma dat steevast op hetzelfde uur start. Het is een concept dat kinderen vandaag niet meer snappen: ze willen hun favoriete serie bekijken op het moment dat zij dat willen, en als de televisie niet meewil, pakken ze vlug de tablet. Ze swipen en klikken van website naar app en terug naar YouTube, op zoek naar hun favoriete figuurtje of spelletje.

De wereld is veranderd, maar bij Studio 100 nog net iets meer, stelt ook CEO Hans Bourlon vast. "De laatste drie jaar hebben we een enorme versnelling in de digitalisering gezien, maar wij bekleden met Studio 100 een speciale plaats omdat we te maken hebben met de digital natives, de kindjes die niets anders meer kennen. En niets doen is geen optie als antwoord op die digitalisering."

Kijkers en hits

De gevolgen zijn immers al hard voelbaar bij verschillende media van Studio 100. Neem televisie. "Toen we in 1997 begonnen met Kabouter Plop op VTM, had de eerste aflevering bijna 200.000 kijkers. Vandaag zijn de kijkcijfers van Bumba nog nauwelijks meetbaar, terwijl die paar afleveringen die we zelf op YouTube gezet hebben elf miljoen hits hebben." Een versnippering die ook gevolgen heeft voor de financiering. Terwijl VTM Plop nog volledig betaalde, moet Studio 100 de centen nu uit verschillende potten halen: de zenders, de dvd-verkoop, video-on-demand, tax shelter, Telenet, in de toekomst misschien ook Netflix...

Maar ook in andere takken zijn de gouden tijden voorbij. Terwijl Studio 100 drie jaar geleden nog 150 kinderboeken per jaar uitgaf, is dat nu gehalveerd. "Apps nemen steeds meer die plaats in", geeft Bourlon aan. "Dat zijn eigenlijk ook boeken, alleen kun je zelf bepalen wat er gebeurt. Dat is veel leuker voor de kinderen. Zo'n app kost niets of hoogstens een paar euro, terwijl een kinderboek met harde kaft 10 of 15 euro kost. Dus moeten we de tering naar de nering zetten en snoeien in het aantal boeken."

Een zelfde verhaal zie je bij de muziek. De laatste cd van K3 ging nog 65.000 keer over de toonbank, maar dat is vandaag een gigantisch succes. Een uitzondering ook bijna, volgens Bourlon. "De productie van de mastertape van een nieuw liedje staat vaak als kost op het budget van een theatershow omdat je dan nieuwe liedjes moet hebben. Die wereld is op economisch vlak helemaal omgedraaid. In 1997 hebben we nog een contract met Universal gesloten voor onze cd's, en met dat voorschot hebben we ons gebouw hier zelfs betaald."

Het zijn volgens Bourlon allemaal symptomen van een snel veranderende mediawereld en -consumptie. "Dit is het verhaal van de kikker die in een pot water op het vuur wordt gezet. Dat water wordt warmer en warmer en als kikker heb je twee keuzes. Je kunt blijven zitten, tot je eraan gaat. Of je springt uit die pot. Je weet dan wel niet waar je terechtkomt - in de hete soep ernaast of in een mooie nieuwe wereld - maar wij moeten uit die pot. Wij moeten meegaan met die nieuwe digitale realiteit."

Daarom werkte Studio 100 de voorbije jaren samen met het Media Innovatie Centrum en enkele universiteiten aan Wanagogo, een nieuwe digitale wereld die het bedrijf dit najaar zal lanceren en beschikbaar zal zijn op computer, tablet en smartphone. Al blijft Bourlon nog vaag over wat de kinderen precies zullen kunnen doen met Wanagogo. "Het is geen tv-zender, geen Netflix, geen iTunes, geen Spotify, geen verzameling games of apps en geen virtuele wereld. We zullen dit alles integreren in een digitale Studio 100, met al onze figuren erbij. Wanagogo zal bovendien ook een avontuurlijk tintje hebben. Als kind hield ik van Jommeke omdat er daar ook avontuur in zat. Op de eerste pagina zat hij thuis met Theofiel en Marie, maar de volgende pagina was hij weg. Dat avontuur trekt aan in een boek, maar zal ook sterk aanwezig zijn in de digitale omgeving."

Reclamevrij

Wanagogo wordt reclamevrij, maar zal niet gratis zijn. Wie zijn kinderen in die digitale wereld wil laten surfen, zal een abonnement moeten nemen. Geen vanzelfsprekende stap, als je ziet hoe moeilijk initiatieven als Stievie of zelfs Spotify het hebben om zulke abonnementen te verkopen. "We zijn ervan overtuigd dat dit waardevol genoeg is, dat ouders dit belangrijk zullen vinden voor hun kindjes omdat het ook educatief is", zegt Bourlon, al beseft hij ook dat het een risico blijft. "Ondernemen is iets doen, zien wat het geeft en dan de volgende stap zetten. Het is buikgevoel in combinatie met nadenken en proberen. Maar we hebben al vaker zo'n risicovolle sprong gewaagd, zoals bijvoorbeeld met de musical 14-18. We hebben daar nu al 105.000 tickets voor verkocht, maar voor hetzelfde geld waren er maar 20.000 mensen geïnteresseerd. Maar als iets goed is, zal het bovendrijven. Daarom zijn kwaliteit en geduld de twee belangrijkste factoren."