Direct naar artikelinhoud

Hiphop doet Radio 1 goed

In een jaar is het marktaandeel van Radio 1 met bijna 3 procent gestegen, van 6,6 naar 9,4 procent. Wordt de vernieuwing van de zender gesmaakt? Of is de luisteraar gewoon op zoek naar meer informatie?

Met 728.000 luisteraars per dag haalt Radio 1 zijn hoogste bereik in tien jaar. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), gemeten van 26 maart tot 24 juni. Volgens nethoofd Filip Pletinckx ligt dat aan het dagelijkse nieuws- en duidingsaanbod. "Dat hebben we afhankelijk van de actualiteit versterkt met extra uitzendingen, en die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode", klinkt het. Verder wijst VRT op de 'gesmaakte' liveverslaggeving rond het EK voetbal.

Radio 1 heeft sinds de vernieuwing begin 2014 zijn evenwicht gevonden, denkt communicatie-expert Jan Callebaut, die ook de VRT adviseert. "De zender doet zijn best om consistenter en coherenter te programmeren. In deze tijden gaat de luisteraar ook op zoek naar een baken waarin ze kunnen vertrouwen. Radio 1 is dan de enige beschikbare partner."

Vragen over meetmethode CIM

Bovendien is het eerste net zich opnieuw meer als informatiezender gaan gedragen. "Nieuws en informatie is nog meer de rode draad in alle uitzendingen", zegt Sven De Coninck van REC, het talentnetwerk voor digital storytellers. "Tegelijk is de zender zich nog meer gaan profileren met projecten als de podcastreeksen. En het probeert zijn doelpubliek actiever te bereiken via sociale media."

Daarnaast is Radio 1 ook zijn muzikale aanbod gaan verbreden. "Ze hebben zelfs hiphop ontdekt", zegt De Coninck. "Dus kun je er tegenwoordig rapper Kendrick Lamar horen. Maar ook Elvis Presley, muziek die tot voor kort alleen op Radio 2 te horen was. Dat kan dan weer verklaren waarom Radio 2 en Nostalgie licht dalen in de luistercijfers."

Toch kan men zich afvragen hoe betrouwbaar de CIM-cijfers voor radio zijn. De metingen gebeuren nog altijd met luisterdagboeken, waarbij 4.496 landgenoten dagelijks bijhouden naar welke radionetten ze luisteren. Verder zijn er deze keer ook 7.021 interviews afgenomen. Niet meer van deze tijd, klinkt het in de sector. Zes jaar geleden waren VRT en Medialaan nog vragende partij van betere meetmethoden. Vandaag wil CIM - aangestuurd door diezelfde zenders - niet mee.

Zo is er de Portable People Meter (PPM), een toestelletje dat ultrasoon geluid dat met elke radiozender wordt meegestuurd, kan registreren. Wanneer een testpanel zulke apparaatjes gebruikt, kan men automatisch en exact het luistergedrag meten. "Maar dat ligt gevoelig", zegt De Coninck. "De radiozenders meten zelf wel met PPM, maar ze houden die informatie intern. Dat zou de fluctuaties van dag tot dag in kaart brengen, en dat is niet gezond voor de advertentiemarkt."

Kijkcijfers worden nochtans wel dagelijks gecommuniceerd. Maar er is een groot verschil, zegt De Coninck. "Bij televisie kiest de kijker nog elke avond wat hij bekijkt en wordt er veel gezapt. Op vlak van radio blijkt de gemiddelde Belg maar naar gemiddeld 2,2 verschillende zenders per week te luisteren."

Beetje pijn

Toch denkt Callebaut dat de overstap naar metingen met PPM beter zouden zijn. "CIM moet zich afvragen wat het wil: benaderende of correcte gegevens", zegt hij. "Volgens mij heeft iedereen belang bij correcte informatie, zowel de programmamakers als de adverteerders. Ook al doet dat misschien een beetje pijn."

Maar dat is niet aan de orde, zegt een bron uit de Technische Commissie Radio van CIM. "Er is een consensus over de meetmethode tussen alle partijen. Bovendien is Radio 1 ook in de vorige periode op deze manier gemeten. Deze stijging is dus absoluut."