Direct naar artikelinhoud

Brein achter Orangina overleden

De man achter de frisdrank Orangina is niet meer. Jean-Claude Beton overleed op 88-jarige leeftijd in Marseille. Franse media omschrijven de Fransman met Algerijnse roots als een pionier op het gebied van communicatie en marketing.

Nochtans vond Beton de smaak van het sinaasappeldrankje niet zelf uit. Die was jaren geleden al ontstaan in een apotheek in het Spaanse Valencia. Betons vader introduceerde de 'Orangina, soda de naranjina' in Algerije in de jaren dertig. Maar het was zoon Jean-Claude die van de frisdrank een wereldberoemd en hoogst winstgevend merk maakte. Hij kwam met het originele en inmiddels iconische bolle flesje op de proppen, en met reclameposters van kunstenaar Bernard Villemot.

Na het succes in Noord-Afrika volgde Frankrijk, en vervolgens de rest van de wereld. In 1984 werd Betons bedrijf overgenomen door de groep Pernod-Ricard. Wat Beton de kans gaf om zich fulltime met zijn andere passies bezig te houden: het onderhouden van zijn olijf- en wijngaard in Frankrijk. (kvdp)