Direct naar artikelinhoud

CD&V viseert De Lijn in besparingsplannen

CD&V neemt De Lijn in het vizier voor de besparingen die de Vlaamse regering moet doorvoeren. Noch sp.a, noch De Lijn ziet het echter zitten om te raken aan de basismobiliteit en de tarieven.

Begin februari moet de ploeg van Peeters tussen 200 en 500 miljoen euro vinden om haar begroting sluitend te houden. Het exacte bedrag dat bij deze vervroegde begrotingscontrole moet gevonden worden, ligt nog niet vast. Als de economie 0,1 procent minder groeit, staat dat al gelijk aan een extra besparing van 50 miljoen euro. Bij 0,5 procent economische groei zal de Vlaamse regering voor 330 miljoen euro de broeksriem aanhalen. De verhuis van enkele federale bevoegdheden naar Vlaanderen zorgt voor een extra last van 140 tot 165 miljoen. Peeters dringt er bij zijn federale collega's op aan dat ze snel duidelijkheid scheppen over de grootte van die bevoegdheidspaketten, zodat hij zijn huiswerk kan maken.

Eerst de ambtenaren

Voor de besparingen kijkt de minister-president allereerst in de richting van zijn eigen ambtenaren. De Vlaamse regering heeft daar al een ambitieus plan om het met 5 procent minder ambtenaren te doen in 2014. "We moeten onderzoeken of er daar nog marge op zit", kondigt Peeters aan. Op de tweede plaats wil hij snijden in de subsidies. "We moeten in grote paketten denken. Het zal niet makkelijk zijn om tot een consensus te komen binnen de Vlaamse regering, maar we kunnen niet anders."

Bij die grote paketten kijkt CD&V vooral naar De Lijn en de kindpremie. De openbaarvervoersmaatschappij is het troetelkind van sp.a, de kindpremie het paradepaardje van N-VA. Snijden in die twee paketten zal dus zeker hommeles opleveren binnen de coalitie.

De Lijn leverde eind vorig jaar al een nota af bij voogdijminister Hilde Crevits (CD&V) met een lijst aan mogelijke besparingen. Vrijdag zit Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, bij Crevits, om die nota onder de loep te nemen.

Eric Van Rompuy, voorzitter van de commissie Begroting (CD&V): "Er moeten aanpassingen komen aan hun tarieven. Dat is werkelijk onvermijdelijk geworden." Een heikel voorstel, want in het regeerakkoord staat dat de tarieven van De Lijn niet mogen stijgen (bovenop de index).

Een tweede heilig huisje is de basismobiliteit, die garandeert dat elke Vlaming een minimumaanbod aan openbaar vervoer moet hebben. In het parlement gaf sp.a al aan dat er daarover kan gesproken worden, maar over de tarieven niet.

Bij CD&V denken ze daar anders over en willen ze het gratis vervoer voor 65-plussers afschaffen. Andere pistes zijn de vervanging van enkele belbussen door taxi's, de verhoging van de prijs van de abonnementen of de verstrenging van de controles op zwartrijden. Dat De Lijn onder vuur ligt, heeft alles te maken met haar lage kostendekkingsgraad. Die zakte van 32 procent in 1995 naar 16 procent nu, het laagste cijfer van alle vervoersmaatschappijen in de EU. Daartegenover staat dat De Lijn 979.823.000 euro per jaar aan subsidies krijgt.

De Lijn waarschuwt meteen dat dieper snijden erg moeilijk wordt. "Wij hebben al twee jaar van behoorlijke besparingen achter de rug," zegt woordvoerder Tom Van der Vreken. In 2010 gaf de vervoersmaatschappij 52 miljoen minder uit, vorig jaar was dat 72 miljoen euro. "Door de hogere energiekosten zal het lastig worden om nog zwaarder te besparen."