Direct naar artikelinhoud

Gopress nu ook op smartphone en tablet

De online kranten- en tijdschriftenkiosk Gopress heeft zijn aanbod nu ook gelanceerd op smartphone en tablet. Via de kiosk kunnen 38 kranten en magazines mobiel gekocht en gelezen worden. Aan het initiatief werken de Belgische mediahuizen Concentra Uitgeversmaatschappij, Corelio Publishing, De Persgroep Publishing, De Vlijt, Editions de l'Avenir, IPM, Mediafin, Rossel en Roularta Media Group mee. Gopress werd eerder dit jaar al gelanceerd voor computers. De mobiele versie werkt niet met een app, maar is ontwikkeld in HTML5, waardoor ze vrij raadpleegbaar is via alle smartphones en tablets.

'Fans of Flanders' kent behoorlijke start op OP12

De eerste aflevering van Fans of Flanders, het programma waarmee de VRT expats wil bereiken om zo Vlaanderen beter te leren kennen, heeft een behoorlijke start genomen op OP12. De eerste uitzending haalde woensdagavond weliswaar maar 13.360 kijkers, maar door de herhalingen later op de avond tot net iets meer dan 60.000 kijkers. Aan het Fans of Flanders-project hangt ook een online platform vast. De in het Engels ondertitelde heruitzending van Stille waters haalde 33.225 kijkers.

Woensdagavond bleef voor de rest in handen van Eén met vier programma's - Het journaal, Iedereen beroemd, Thuis en Ook getest op mensen - die allen meer dan 800.000 kijkers haalden en minstens 38 procent marktaandeel. Op vtm had So You Think You Can Dance gemiddeld 420.503 kijkers, goed voor een marktaandeel van 27,1 procent bij de 18-54-jarigen. Op Canvas hield Borgen stand met 185.664 kijkers.

Sputnik en Prophets sluiten partnership

Het productiehuis Sputnik (Tournée générale, Exotische liefde) gaat samenwerken met Prophets, een marketing- en communicatiebureau dat gespecialiseerd is in digitale content. Met het partnership willen beide bedrijven hun knowhow bundelen om zo beter crossmediale formats op maat van zenders en adverteerders te kunnen ontwikkelen.

Nieuwe Nintendo Wii op 30november in winkels

Nintendo brengt de langverwachte opvolger van zijn populaire Wii-spelcomputer op de markt voor de cruciale decembermaand. Het bedrijf maakte bekend dat het toestel in Europa en de Verenigde Staten vanaf 30 november te koop is. Japan volgt een weekje later 8 december in de winkels zal liggen. Door de Nintendo Wii U al in november uit te brengen, is Nintendo nog net op tijd voor Sinterklaas. De Wii U, met draadloze controllers die voorzien zijn van een aanraakscherm, komt in twee varianten. De duurste, met een opslagcapaciteit van 32 gigabytes, kost in Japan 31.500 yen (314 euro). De goedkopere versie van 26.250 yen (262 euro) heeft 8 gigabytes aan opslagruimte. De Europese prijzen zijn nog niet bekend.

Nederlandse zender zoekt beste pornoproducent

De commerciële zender RTL 5 zendt vanaf eind oktober een nieuwe talentenjacht uit waarin kandidaten proberen door te breken als pornoproducent. Passie in de Polder belooft "een vooral luchtig programma" te zijn. De aanstormende producenten hebben allen zo hun eigen thema bedacht. "De goedlachse en op het eerste gezicht doorsnee Gerrie uit Limburg zit boordevol wilde fantasieën en wil zijn eerste eigen pornofilm opnemen bij de Drentse hunebedden", meldt de zender. De wulpse Debby is zelf al pornoactrice en wil een film in bingostijl maken, terwijl rapper Mundo gewoon zo snel mogelijk rijk wil worden en Peter en Tessa met hun film Twente op de kaart willen zetten. "Weerwolf Erik wil alle vrouwen in Friesland tot een hoogtepunt brengen en het duo Michael en Sabrina maakt het liefst een film in maffiastijl", vult een woordvoerster aan. De winnaar van Passie in de polder krijgt een professionele 3D videocamera.

VIER en VIJF in HD bij Telenet

Het digitale platform van Telenet zal VIER en VIJF vanaf de start maandag in hoge definitie uitzenden. Eerder maakte Belgacom ook al bekend dat de nieuwe zenders in hoge beeldkwaliteit te zien zullen zijn op zijn digitale platform. Daarnaast voegt Telenet ook nog twee nieuwe kanalen toe aan zijn digitaal basisaanbod. HIGH TV 3D zendt alleen 3D-programma's uit die je moet bekijken met een 3D-televisie en een 3D-bril. The Israëli Network bundelt het beste van de Israëlische programma's voor Israëli's in het buitenland. De programma's zijn in het Hebreeuws, met Engelstalige ondertiteling.

VIER elke maand in handen van een andere fotograaf

Komende maandag verandert VT4 niet alleen van naam. Het nieuwe VIER krijgt ook een totaal nieuwe huisstijl. De zogenaamde 'idents', die de overgang vormen tussen de programma's en de reclamblokken, worden vanaf maandag ontworpen door Belgisch fototalent. VIER schakelt telkens één maand lang een bekende of minder bekende fotograaf die dan de 'idents' met zijn foto's mag kleuren. Jimmy Kets mag de spits afbijten, daarna volgen onder andere nog De Morgen-fotograaf Tim Dirven, Carl De Keyzer, Stephan Vanfleteren, Johan Jacobs en Lieve Blancquaert.