Direct naar artikelinhoud

Aviapartner in Franse handen

Het Belgische afhandelingsbedrijf Aviapartner, een van de twee afhandelaars op de luchthaven van Zaventem, smelt samen met de Franse sectorgenoot WFS. De aandeelhouders van de Belgische groep krijgen een belang in de fusiegroep, naast WFS-eigenaar LBO France.

Door het samengaan van de twee bedrijven krijgt LBO France, de eigenaar van WFS, een participatie van 60 procent in het nieuwe geheel. De aandeelhouders van Aviapartner - uitvoerend voorzitter Laurent Levaux en de private-equitygroep 3i - krijgen de resterende 40 procent.

De nieuwe groep wordt de grootste speler op de Europese markt, en het nummer twee wereldwijd.

WFS is in ons land niet echt een bekende naam. Het is een van de grootste afhandelaars in Europa, gespecialiseerd in opslag en het laden en lossen van vracht van vliegtuigen.

De groep is gebaseerd in Parijs en behandelt jaarlijks 3,5 miljoen ton vracht voor een driehonderdtal luchtvaartmaatschappijen op een goeie honderd luchthavens. Ze is ook actief in (afhandelings-) diensten voor passagiers. Volgens de recentste cijfers boekte WFS in 2010 met 10.000 personeelsleden een omzet van 580 miljoen euro.

Complementair

Aviapartner is complementair met WFS omdat de Belgische groep, die actief is in 26 luchthavens, veel zwaarder weegt in de Benelux, en in Frankrijk en Duitsland over meer grondafhandelingslicenties beschikt dan de Franse groep. Aviapartner zal zich verder toeleggen op passagiersafhandeling, WFS op vracht. Levaux zou de

passagiersdivisie nog een tijd

blijven leiden.

"Met zijn slagkracht en Europese leiderspositie is de nieuwe groep ideaal geplaatst voor de 25 offerteaanvragen die in 2013 op de Europese luchthavens zullen worden gelanceerd", klinkt het.

De operatie gaat niet gepaard met afvloeiingen. De fusiegroep zal 17.000 mensen tewerkstellen en een omzet vertegenwoordigen van zo'n 1 miljard euro.

Aviapartner-topman Kris Geysels stapte onlangs op uit onvrede met de gang van zaken. Geysels - die al met Levaux samenwerkte toen die aan het roer stond bij de logistieke groep ABX - verdedigde een scenario van een management buy-out met de hulp van een Belgische partner, maar moest zich neerleggen bij de constructie met WFS. Hij stapte op en verkocht zijn participatie aan Levaux en 3i.

WFS is al zes jaar in handen van LBO France. Die private-equity-groep dook al op in Belgische overnamedossiers, maar greep telkens naast haar doelwitten. In de portefeuille zitten onder meer de voedingsgroep Labeyrie (foie gras), de producent van fruitdesserts Materne en het ondergoedmerk Eminence.

Ademruimte

Aviapartner moest vorige zomer op zoek naar een industriële of financiële partner om meer ademruimte te krijgen. Het bedrijf zat gevangen tussen zijn banken, waarvan het na een zware schuldherschikking geen millimeter speelruimte meer kreeg, en het mogelijke verlies van zijn licentie op de thuismarkt.

Dankzij een gunstig arrest van het hof van beroep over de licentie kan de Belgische groep tot begin 2013 actief blijven op Brussels Airport. Het lichten van die onzekerheid trok de geïnteresseerde partijen uiteindelijk over de streep