Renovatie Montgomerytunnel valt 600.000 euro duurder uit

De renovatie van de Montgomerytunnel in Brussel zal bijna 600.000 euro duurder uitvallen dan eerst was begroot. Dat meldt Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) in een persbericht. De meerprijs komt er doordat de Dietrichbrug die in de oorspronkelijke plannen zou behouden blijven, moet worden aangepakt. Daarnaast starten volgend jaar de werkzaamheden aan de tunnels van het Reyerscomplex.

Na betonanalyses blijkt dat de Dietrichbrug -boven de Montgomerytunnel- in veel slechtere staat is dan tot nog toe werd gedacht. De Brusselse regering heeft beslist om de brug af te breken en opnieuw op te bouwen, omdat dit op de langere termijn de beste oplossing is. Enkel de pijnpunten van de brug aanpassen, zou de levensduur van de Dietrichbrug met maximaal 10 jaar verlengen. De brug afbreken en opnieuw opbouwen moet de levensduur met 100 jaar verlengen.

De werkzaamheden starten zodra de nieuwe dakplaat van de Montgomerytunnel is voltooid op 29 augustus en zullen tot in november duren. Het afbreken en vervangen van de brug betekent een meerkost van 589.756 euro voor de werf die daarvoor op 1,3 miljoen euro geraamd was. Er wordt bewust gewacht tot de Montgomerytunnel afgewerkt is, zodat het plaatselijke verkeer via een tijdelijke verkeersroute kan worden omgeleid.

Werken aan Reyerscomplex starten in 2017

De Brusselse regering heeft vandaag ook het licht op groen zegt voor de werkzaamheden aan de tunnels in en rond het Reyerscomplex. Zo wordt de dakbedekking van de Reyers-Meiser-, Meiser-Reyers-, Montgomery-E40- en de E40-Montgomery-tunnels gerenoveerd. De werf moet beginnen vanaf midden 2017. De totale kostprijs van de tunnelrenovaties wordt geraamd op 22 miljoen euro.

De definitieve heraanleg van de Reyerslaan tot een stadsboulevard is pas gepland tegen 2019 nadat de werkzaamheden aan de tunnels zijn afgerond. De plaats waar vroeger het Reyersviaduct stond, zal immers gebruikt worden voor de omleidingen tijdens die renovatie. In het persbericht wordt benadrukt dat die definitieve heraanleg zal gebeuren in overleg met de gemeentes en de inwoners.

Rogier- en Stefaniatunnel op schema

Intussen gaan werkzaamheden aan de Rogiertunnel voort. De werf is al de tweede fase van de werkzaamheden in gegaan, met enkele dagen voorsprong op schema. Tot eind augustus zal het verkeer hiervan hinder ondervinden. De lokale omleidingen verlopen via het Sint-Lazarusplein.

De werkzaamheden aan de Stefaniatunnel (foto onder) worden dag en nacht voortgezet. Als alles zoals nu blijft verlopen, zou de tunnel eind augustus opnieuw open gaan voor het verkeer.

Meest gelezen