Direct naar artikelinhoud

Nieuw comité buigt zich over NMBS-investeringen

In welke spoorlijnen en stations zal de regering nog investeren? Daarover moet een nieuw comité binnen de NMBS beslissen. Die piste legt minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) op tafel om haar moderniseringsplan nipt voor de zomervakantie door te duwen.

De NMBS weer op de rails krijgen en tegelijk een besparing doorvoeren van 663 miljoen euro. Voor die helse opdracht staat Galant. Ze lijkt stilaan klaar voor een landing. Gisteren sprak ze de Vlaamse vicepremiers om de laatste punten uit te klaren. Kris Peeters (CD&V) en Alexander De Croo (Open Vld) kwamen langs, met Jan Jambon (N-VA) - die in Lyon zat - had ze telefonisch contact. Alles wat gezegd moest worden, is gezegd, klinkt het. Morgen stelt ze haar grote hervormingsplan voor op de ministerraad.

De angel in het dossier? Waar te besparen. Eerder in de geplande investeringen, of toch maar op de werken van de NMBS? En hoe zit de verhouding tussen Vlaanderen en Wallonië?

Over de essentie van de zaak raakt de meerderheid het niet eens, maar Galant neemt de vlucht vooruit. Ze wil een extra orgaan creëren, ook al heeft de NMBS nu al een waterhoofd. Toch zijn de andere partijen bereid om daarin mee te gaan.

Om de investeringen beter te coördineren, wil ze werk maken van een 'investeringscomité'. Daarin zetelen onafhankelijke experts die oordelen welke werken eerst moeten worden aangevat. Zij moeten de krijtlijnen vastleggen tot aan 2020.

Tot nu toe was er amper overleg tussen NMBS en Infrabel over waar grote werken moesten gebeuren. In Mechelen werd een bypass voor de HST gebouwd van 120 miljoen voor slechts 90 seconden tijdswinst. Zulke weinig efficiënte investeringen moeten eruit.

Daarbij moet het comité rekening houden rekening met de evenwichten tussen Wallonië en Vlaanderen. Er bestaat een verdeelsleutel dat 60 procent van de investeringen in het noorden van het land moeten gebeuren en 40 procent in het zuiden.

Momenteel is er nog discussie in de regering of die verhoudingen jaarlijks gerespecteerd moeten worden of over de hele legislatuur. De Vlaamse partijen vrezen dat als alles op lange termijn wordt bekeken, er eerst in Wallonië gaat geïnvesteerd worden. Die discussie wordt nu geëvacueerd naar het comité.

Bovendien wordt er, meer nog dan binnen de regering, tussen de NMBS en Infrabel een bitse strijd uitgevochten. Moeten bij de investeringen de stations voorrang krijgen (NMBS) of het spoorwegnetwerk (Infrabel)? Ook daarover zou het comité mogelijk moeten oordelen.

De NMBS moet kortom productiever en efficiënter, iets waar N-VA en Open Vld al langer op hameren.