Direct naar artikelinhoud

'Blijf vooral weg uit Brussel'

'Blijf weg uit de hoofdstad.' Met die oproep richt mobiliteitsorganisatie Touring zich tot de Belgische bevolking. Aanleiding is het nieuwe actieplan voor mobiliteit van de stad Brussel. Een vlot bezoek aan de stad wordt onmogelijk, vreest Touring. De Brusselse handelaars noemen de oproep 'erg ongelukkig'.

Touring is niet te spreken over het mobiliteitsplan van de Stad Brussel. Daarmee worden automobilisten gestimuleerd om hun auto achter te laten aan de rand van de stad. Vanaf de kleine ring wordt de bestuurder naar de dichtsbijzijnde overdekte parking geleid. Vandaar gaat het te voet, met de fiets of het openbaar vervoer richting centrum.

"Een heuse kruisvaarderspolitiek tegen de automobilist. Alleen de middeleeuwse omwallingen ontbreken nog", oordeelt woordvoerder Danny Smagghe. Touring waarschuwt dat belangrijke invalswegen naar de stad worden afgesloten. "Daardoor zullen bedrijven niet anders kunnen dan zich elders te vestigen, zodat enkel souvenirshops, telefoon- en nachtwinkels overblijven."

De organisatie pakt uit met een straffe oproep. "Blijf weg uit de hoofdstad, consumeer elders." "Hopelijk kunnen we daarmee de geesten van politici verlichten, want dit plan is allesbehalve democratisch", aldus Smagghe. "In vijf jaar heeft de stad 1.000 parkeerplaatsen ontmanteld, zonder de minste compensatie. Daarnaast heeft men de noord-zuidverbinding gehalveerd in capaciteit. De enige parallelweg, de Stalingradlaan, wordt afgesloten omdat de burgemeester er 'het Rambla van Brussel' wil maken. Hallo?"

Economische schade

Jan De Brabantere van de Brusselse kamer van koophandel (BECI) bevestigt dat het fileleed aanzienlijke schade veroorzaakt aan de economie. "Uit een bevraging bij Brusselse ondernemers blijkt dat zeven op tien ondernemingen de mobiliteit als een problematische factor beschouwen. Mobiliteit prijkt bovenaan het lijstje met hun belangrijkste kopzorgen."

Toch noemt De Brabantere de oproep om de hoofdstad te boycotten "erg ongelukkig". Touring laat dan ook weinig twijfel bestaan over haar werkelijke intenties. "Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht, willen wij dat de Brusselaar beseft hoe het huidige bestuur de eigen inwoners opsluit in de stad en steeds minder faciliteiten aanbiedt voor de autobelastingen die ze betalen. We zullen onze 150.000 leden in het Brusselse Gewest de komende maanden dus sensibiliseren."

Bij nader onderzoek blijkt het nog wel mee te vallen met die opsluiting van de Brusselaar. Touring laakt de verwijdering van een rijstrook in de Wetstraat en de Belliardstraat en een capaciteitsvermindering in een dozijn andere straten. Volgens Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) slaat Touring de bal helemaal mis. "Het mobiliteitsplan zal de stad een pak aangenamer maken, ook voor de handelaars. Bovendien zijn de parkings binnen de vijfhoek ver van verzadigd. De burger heeft dus alle redenen om wel naar de hoofdstad te komen."