Direct naar artikelinhoud

Bescherm de arbeidsmarkt, bundel de krachten

De Vlaamse regering, met inbegrip van CD&V-minister-president Kris Peeters, dreigt ermee om met een belangenconflict het plan te stoppen om de aanwerving van jonge en oudere werklozen in crisistijd te bevorderen. Dat plan is nochtans zonder tegenstand in de federale regering goedgekeurd, ook door CD&V en Open Vld dus. De houding van de Vlaamse regering is onbegrijpelijk en ik leg graag uit waarom.

Het koninklijk besluit om de werkloosheidsuitkering in crisistijd te activeren werd tijdens het begrotingsconclaaf een eerste keer goedgekeurd en passeerde vervolgens zonder opmerkingen - ook niet vanwege CD&V en Open Vld - de ministerraad van 13 november. Het kreeg trouwens een positief advies van de sociale partners, incluis de Vlaamse spreekbuizen van ABVV, ACV, VBO. Het ontwerp van het koninklijk besluit voorziet een versterkte activa-uitkering van 1.000 euro - in de praktijk komt dat overeen met een activering van de maandelijkse werkloosheidsuitkering zodat de werkgever per maand 1.000 euro minder loonkosten moet betalen - voor min-26-jarigen die minstens zes maanden als werkzoekende zijn ingeschreven en over maximum een diploma van het hoger middelbaar onderwijs beschikken enerzijds, en voor 50-plussers die minstens zes maanden als werkzoekende zijn ingeschreven anderzijds. Die ‘versterkte’ activering - bovenop allerhande bestaande activeringsmechanismen voor langdurig werklozen - geldt voor 24 maanden voor aanwervingen in 2010 en voor 12 maanden voor aanwervingen in 2011.Deze maatregelen beantwoorden volkomen aan de aanbevelingen van zowel nationale als internationale adviesorganen, gaande van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid over de Europese Commissie tot de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Allen raden zij aan om de doelgroepen te beschermen en om maatregelen te nemen ter bevordering van de jongeren die het risico lopen als een ‘verloren generatie’ uit deze crisis te komen.Ook in België neemt de jongerenwerkloosheid immers schrikbarend toe. Dat is zo in alle gewesten van het land, maar de stijging van de werkloosheidscijfers bij jongeren is het sterkst in Vlaanderen. De jongste cijfers van het aantal werkzoekenden jonger dan 25 jaar die van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een uitkering ontvangen, vertonen tussen oktober 2008 en oktober 2009 een stijging van 6,5 procent in Wallonië en 3,6 procent in Brussel, tegenover 34 procent in Vlaanderen. Wie beweert dat deze maatregelen niet beantwoorden aan de noden van de arbeidsmarkt, wordt door de feiten tegengesproken.Hoewel de betrokken maatregelen binnen de exclusieve bevoegdheid van de federale regering vallen, heb ik er vrijwillig en uit bekommernis voor de goede relaties, voor gekozen om hierover herhaaldelijk met de gewesten te overleggen. Zo heb ik, hoewel ik daar niet toe verplicht was, aanvaard een aantal ‘incentives’ voor vormingsinitiatieven aan de opmerkingen van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters aan te passen.Het is ook collega Muyters die mij heeft laten verstaan dat hij de activeringsmaatregelen - aanvankelijk alleen voorzien voor min-26-jarigen - uitgebreid wenste te zien naar oudere werklozen. Ik ben daar op ingegaan al weegt de kost daarvan zwaarder dan de maatregelen voor de jongere werkzoekenden. Later is collega Muyters mij komen vragen om de leeftijd van die oudere werklozen van 45 naar 50 te brengen, en andermaal heb ik mij daarbij neergelegd.Los van die vragen om aanpassingen waarop ik ben ingegaan, werd op de overlegvergaderingen van 16 september, 30 september en 26 oktober, niet de minste kritiek op de activeringsmaatregel meer geuit. Het ‘probleem’ dat nu plots wordt opgeworpen, is pas tijdens een vergadering op 16 november en uiteindelijk tijdens de interministeriële conferentie Werk van 23 november aan bod gekomen. Maar alle andere gewesten en gemeenschappen en de federale regeringspartners op die conferentie, hebben hun volle steun voor de maatregelen uitgesproken.Eigenlijk is het ‘probleem’ dat nu voor een ernstige politieke crisis dreigt te zorgen, eigenlijk futiel. Collega Muyters wil dat we de voordelen voor jongeren met een diploma hoger middelbaar onderwijs verminderen ten voordele van de jongeren zonder diploma. Mag ik er even aan herinneren dat aanwerving van jongeren zonder middelbaar diploma aanleiding geeft tot een patronale bijdragenvermindering van 1.000 euro. Er is dus al een verschillende behandeling tussen jongeren met en jongeren zonder middelbaar diploma. Bovendien worden alle min-19-jarigen in 2010 en 2011 volledig vrijgesteld van sociale bijdragen.Het voorstel van de Vlaams minister van Werk om de 1.000 euro geactiveerde uitkering toe te kennen aan al wie langer dan één jaar werkloos is, kost de federale staat dan weer zowat 24 miljoen euro extra. In deze crisistijden moeten we inzetten op een snelle herintrede op de arbeidsmarkt; daarom zet ik liever in op wie onlangs zijn job verloren is of op de jongeren op de arbeidsmarkt en probeer ik zo te vermijden dat zij in de structurele werkloosheid terechtkomen. Alle economen raden ons dat aan en niet toevallig werden vorige werkgelegenheidscrisissen ook zo aangepakt. Een versterkte activeringspremie toekennen aan wie al een jaar werkloos is en het niet doen voor jongeren die zes maanden werkzoekend zijn, dat heeft in crisistijd geen zin. Het gaat hier om crisismaatregelen! Een jongere die niet meer op zak heeft dan een diploma middelbaar onderwijs en die na zes maanden werkloosheid op de krappe arbeidsmarkt niet aan de bak komt, die moet geholpen worden. Weet collega Muyters niet dat de er sinds vorig jaar 18 procent meer werkloze jongeren met diploma in Vlaanderen zijn, terwijl dat aantal in Brussel en in Wallonië net afneemt?Laat ons niet vergeten dat het hier om voorlopige crisismaatregelen gaat, niet om structureel beleid. Deze maatregelen vormen een essentieel onderdeel van de lastenverlaging die de regering wil voor ondernemers in het algemeen, maar in het bijzonder voor zelfstandigen en Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO’s). Laat de Vlaamse regering de economische actoren en de KMO’s in deze crisistijd in de steek en verhindert zij dat de arbeidskosten verder worden verlaagd, bovenop de maatregelen ten bedrage van meer dan één miljard euro in 2010 die de federale regering al heeft genomen?Ik heb er geen enkel bezwaar tegen het lot van jongeren zonder diploma op de arbeidsmarkt te verbeteren en nieuwe ‘incentives’ voor hun tewerkstelling uit te werken, maar ik zou het oneerlijk vinden dat de voordelen van andere werkloze jongeren om veeleer communautaire dan economische redenen afgebouwd zouden worden. Ik vind het trouwens een aberratie dat een regering zich in volle crisis verzet tegen sterke maatregelen om zowel jonge Vlaamse werklozen als oudere Vlaamse werklozen aan werk te helpen en de arbeidskosten te verminderen. Begrijpe wie kan! Indien ik geen Franstalige minister was of indien het niet de federale regering was geweest die hierover had beslist, was de N-VA-excellentie dan tot dezelfde analyse gekomen?We moeten in crisistijden onze krachten over bevoegdheidsniveaus heen bundelen om de arbeidsmarkt te beschermen en niet met slechte argumenten en pseudo-redenen komen aandraven. Dat de rede terugkome, en graag snel!