Direct naar artikelinhoud

Bling-bling, bubbels envéél billen

Hostesses die nog snel het aantal pk van de nieuwste modellen instuderen. Poetsvrouwen die met hun plumeau het koetswerk aaien. CEO's die een pochet opspelden. Ze zijn klaar op de Heizel. Klaar voor het autosalon. De banden zijn opgeblazen, de remmen gesmeerd. 'Als er één iemand in mijn billen knijpt, doe ik hem een proces aan.'

Dik 600.000 bezoekers worden er op de negentigste editie van de European Motor Show Brussels verwacht. Potentiële kopers, maar ook aficionado's van het betere koetswerk. Maar hoe ziet zo'n salon er precies uit? Voor een debutant is alles alvast overweldigend bij het binnenkomen. Een grote, cleane showroom met dure speeltjes is het. Of lijkt het toch, op het eerste zicht. Veel lichten voor weinig wagens. Beetje m'as-tu vu op wielen. Zeker bij de dure wagens. Maar toch ook bij de gewone gezinswagens. Wereldpremières worden met veel bombarie aangekondigd. En met foie gras. Ook als het maar om een simpel likje verf gaat. De Peugeot 107 in flashy paars.

Kevin Jones (Peugeot): "Je moet het groots aanpakken. Ook in tijden van crisis. Vergeet niet: het autosalon van Brussel, dat is een bij-zon-der belangrijk evenement. Auto's lanceren, auto's verkopen, mensen overtuigen. Dit is de markt, hè. En ja, een glaasje champagne en een stukje toast horen daarbij. En een nieuwe kleur."

Spannend

De geur van nieuwe wagens dwaalt door het Heizelcomplex. De laatste loper wordt ontrold, het laatste stof geveegd. Poetsmadam Ulrike - "mijn familienaam liever niet in de krant" - heeft veel bekijks. Of liever, de Audi R8 e-Tron waar haar plumeau zachtjes over glijdt. De ogen van een verbaasde Japanner tollen. Door de blitse kar, maar ook door Ulrike. Serieus wat hiërarchie op z'n stand. Terwijl de poetsploeg doet blinken, doen de informanten kopen. Een trosje dames in jurk en heren in pak luistert naar de patron. iPad in de hand, gel in het haar: "Sie müssen präsentieren."

Ulrike luistert niet mee. Hoeft ook niet. Poetsen, niks dan poetsen. "Die meisjes moeten álles weten van de auto's. Het aantal pk, het soort velgen, de opties, de prijs. Pfff, altijd hetzelfde liedje moeten zingen. Ik niet. Ik kan hier gewoon een beetje rondlopen en poetsen."

Proef op de som. Of de nieuwe A3 1.2 T ook decoratieve inlegplaatjes heeft in zwarte pianostijl? En of er een skizak in ingebouwd in de wagen? Een van de meisjes blijft het antwoord schuldig. Nog wat studieren. Er is nog tijd tot morgen.

Meer nog dan de keurig verpakte dames van Audi kiezen ze een zaal verder bij Suzuki voor een directere aanpak. Claudia Scheelen (25) heeft het schijnbaar warm op de Heizel. Gehuld in weinig meer dan een spannend shortje en een al even strak truitje hebben veel bezoekers van het standje het moeilijk om gefocust te blijven. "We zijn dat gewoon op het autosalon", klinkt het. "Tja, wij meisjes van Suzuki zijn gecast door een modellenbureau. Sexy outfits voor een sexy standje. Wij kennen niks van auto's. Gewoon wat lachen. En poseren. Meer niet. Plezant. Alleen komen hier ook, euh, eerder lastige mannen langs. Vorig jaar liepen we hier in politie-outfits rond. Met handboeien en al. Altijd die vraag: 'Mag ik u ne keer boeien, meiske?' Ze moeten alleszins van mijn lijf blijven. Als er één iemand in mijn billen knijpt, doe ik hem een proces aan. (lacht)"

Recht tegenover de Suzuki's zit Karlien Aelvoet (24) er een beetje beduusd bij. De Amy Winehouse-lookalike heeft zwart opgestoken haar, donkere blik. De godganse dag draait ze toertjes in een elektrische Nissan op een ronddraaiend podium. "Ik zit hier van 's morgens 7 uur tot middernacht, in die auto." Een snelle rekensom leert dat Aelvoet op een dag zo'n 850 rondjes draait. Een atypisch model, blijkt al gauw. Niet de wagen, maar de dame. "Ik ben een logopediste die nog in de psychiatrie heeft gewerkt, maar nu rondjes draait op een elektrische Nissan om mijn zangcarrière te kunnen bekostigen." Aelvoet heeft net een platencontract binnengehaald. Dus echt een beetje Winehouse. "Het wordt iets met meer pit. Ik ga niet eeuwig rondjes draaien, hè."

Laatste halte, de luxezaal: Ferrari, Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce, Porsche. Veel fils-à-papa's, maar ook agenten, zo blijkt. Zes heren van de federale politie buigen zich over de motor van de nieuwe Porsche Boxter. "En, Wim, al iets gevonden?" Het sextet is al tien minuten op zoek naar het chassisnummer van de Porsche. "We komen hier ieder jaar met een paar teams om de nummers van de wagens te zoeken", vertelt Wim Soenens. "Om uitgebrande voertuigen of gestolen wagens in de praktijk sneller te kunnen identificeren. We hebben geluk. De collega's zitten bij de Fords en zo, wij bij de luxebakken. Alleen vandaag komen we hier op prospectie. De rest van het salon niet meer. Veel te druk. Maar ze zullen dat hier wel aankunnen. De Heizel is er precies wel klaar voor."