Direct naar artikelinhoud

Waarschuwen voor flitsers? Boete van 10.000 euro

Twee sms-diensten die waarschuwen voor flitsers moeten worden stopgezet, omdat ze de verkeersveiligheid in het gedrang brengen. Mogelijk komen ook de 'vallende sterren' van Q-Music onder vuur te liggen. Is het dan zo onveilig te weten waar er gecontroleerd wordt?

De Ethische Commissie voor de Telecommunicatie heeft twee sms-diensten stopgezet die waarschuwen voor flits- en alcoholcontroles. De bedrijven Etri en Myport schermden met het argument dat hun diensten een preventief effect hebben, maar kregen toch elk een boete van 10.000 euro. "Er was sprake van herhaalde klachten over de dienstverlening", zegt Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Ethische Commissie voor de Telecommunicatie. "Onze voorschriften voorzien uitdrukkelijk dat betalende diensten de verkeersveiligheid niet in het gedrang mogen brengen." Etri en Myport gaan tegen de beslissing in beroep.

Op zich is er niets onveilig aan de voorkennis, zo informeert de politie ook zelf via haar website. "Een derde van de mobiele controles wordt aangekondigd", zegt Michaël Jonniaux, directeur van de Federale Wegpolitie. "Al houden we die bewust niet specifiek in tijd en ruimte. Zo spreken we van een snelheidscontrole tussen Aalst en Wetteren in de voormiddag, nooit van een controle om 11 uur aan kilometerpaal 39. De reden waarom we daarover communiceren, is tweeledig. Enerzijds willen we aangeven dat er wel degelijk gecontroleerd wordt. Anderzijds hopen we dat bestuurders binnen die zone en in die tijdspanne ook beter zullen opletten, wat de veiligheid ten goede komt. In de hoop dat ze zich altijd en overal aan de regels houden, natuurlijk."

Op de rem

De voorkennis van mobiele controles kan wel een probleem worden, als deze te specifiek is. "Te gedetailleerde informatie is voor sommige bestuurders een vrijgeleide om op het vervolg van hun traject de regels aan hun laars te lappen", zegt verkeerspsycholoog Ludo Kluppels van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "Ze gaan dan enkel op de rem staan als ze die concrete locatie naderen. Als de berichtgeving wat vager blijft, zullen mensen langere tijd opletten. Wat mij betreft hoeft het delen van informatie op zich ook niet verboden te worden, er moeten niet te veel regels zijn. Tenslotte is het ook niet verboden om vrienden via gsm te verwittigen wanneer je een controle passeert."

Zo is het ook perfect legaal om radiostations in te lichten over mobiele radars; informatie waar zowel VRT als Medialaan mee aan de slag gaan. "De snelheidscontroles die wij op antenne meegeven zijn een combinatie van de aangekondigde acties van de politie en tips die luisteraars naar MNM of StuBru sms'en", zegt verkeersanker Bart Suy. En ook de 'vallende sterren' van Q-Music zijn een combinatie van officiële en user-generated informatie. "Dat is van een heel andere orde dan de geviseerde sms-diensten", zegt woordvoerster Sara Vercauteren. "De 'vallende sterren' zijn geen aparte, noch betalende service. Onze luisteraars melden flitscontroles op vrijwillige basis. Die worden ook meegegeven op de radio. Iets wat de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komt."

Toch zou de redenering van de zenders niet helemaal opgaan. Niet het melden door luisteraars is een mogelijk issue, wel dat een berichtje naar de radio geld kost. "Vanaf het moment dat er meer betaald moet worden dan voor een gewoon sms'je, mag het niet", zegt Debeuckelaere. "Bij mijn weten zijn er nog nooit klachten binnengekomen, al gaan we dat toch eens nader moeten bekijken."

Alcoholcontroles, die de twee veroordeelde sms-diensten ook signaleerden, zijn dan weer van een heel andere orde. "Dat kan echt niet", zegt commissaris Jonniaux. "Die kondigen we nooit aan. Wanneer mobiele flitsers worden meegedeeld, gaan mensen niet hun reisweg maar hun snelheid aanpassen. Maar als de locaties van alcoholcontroles worden verspreid, nemen automobilisten vaak een andere route. Dan blijft het gevaar."