Direct naar artikelinhoud

'Service staat voorop'

Hartpatiënt Arnold Van Keer (64) stelt zich vragen bij het besluit om ziekenhuizen te verplichten om de resultaten van hun hartoperaties openbaar te maken.

Vanaf dit najaar moeten ziekenhuizen bekendmaken hoeveel complicaties zich bij een ingreep voordoen tijdens, maar ook na het verblijf (DM 18/06). Kampenhoutenaar Arnold Van Keer juicht een ranking niet meteen toe. "Voor mij staat de nabijheid van het ziekenhuis voorop. Dan kijk ik natuurlijk of ze de operatie aankunnen en hoe het gesteld is met hun reputatie."

Een openbare rangschikking hoeft voor u niet?

"Het kan helpen, maar alleen als er grote verschillen zijn tussen ziekenhuizen. Als de kans op complicaties in Hasselt enkele procenten kleiner is, dan zou ik daarvoor niet half Vlaanderen afreizen. Alleen als blijkt dat een ziekenhuis met een hoge complicatiegraad kampt, zou ik overwegen om me elders te laten opereren."

Waarvoor moest u onder het mes?

"Afgelopen december ben ik in het Imeldaziekenhuis in Bonheiden geopereerd aan de mitralisklep. Ik heb last van een hoge bloeddruk en merkte dat ik een onregelmatige hartslag had. Gelukkig waren de artsen er op tijd bij. Anders zou mijn hart voortijdig versleten zijn."

Heeft u zelf een ziekenhuis gekozen?

"Mijn arts heeft het Imeldaziekenhuis aanbevolen. Vervolgens heb ik in het dorp en in mijn vriendenkring een kleine rondvraag gehouden over de kliniek. Daarbij hoorde ik alleen positieve geluiden, wat achteraf juist bleek. De operatie is prima verlopen zonder complicaties."

Als de ranking al had bestaan, zou u er gebruik van hebben gemaakt?

"Ik zou gekeken hebben, maar rankings zeggen lang niet alles. We mogen er niet van uitgaan dat complicaties veroorzaakt zijn door medische fouten. Het hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van de artsen. Daarbij meet het de klantvriendelijkheid van een ziekenhuis niet. En dat terwijl service, zowel voor de operatie als tijdens de revalidatie, uitermate belangrijk is."

Begrijpt u wel dat ziekenhuizen hun resultaten openbaar moeten maken?

"Zeker, de eisen van de klant zijn veel hoger geworden en er is bovendien minder vertrouwen in geneesheren. Voor artsen is het juist lastiger, omdat patiënten mondiger zijn. Dat is in feite een goede zaak, want zo wordt de medicus gedwongen om zijn beste beentje voor te zetten. Het zorgt er evenwel ook voor dat eventuele complicaties tegenwoordig bijna automatisch bij het ziekenhuis worden gelegd. Dat is niet gemakkelijk voor artsen en ik vrees dat een ranking dat misschien in de hand zal werken."