Direct naar artikelinhoud

Wat mannen willen

Wat willen mannen echt als het op mode aankomt? Wij vroegen het aan vijf specialisten.

'Vrouwen kopen uit goesting, mannen uit noodzaak'

Bruno Van Gils stamt uit een familie van kostuumontwerpers en gaf het familiebedrijf een nieuw elan door de oprichting van Café Costume tien jaar geleden. Intussen kleedt Café Costume zowat alle stijlvolle muzikanten in België, van Bent Van Looy tot rapper Baloji. Dit najaar opent het bedrijf twee nieuwe winkels, in Brugge en in Elsene. Daarnaast breidt het zijn gamma uit met onder meer mantels.

"Mannen kijken 'toegepast' naar mode. Vrouwen shoppen omdat ze er zin in hebben, mannen als ze iets nodig hebben. Mannen zien hun garderobe als een investering en letten meer op de prijs dan vrouwen. Mannen haten passen. Eén keer schoenen uitdoen, is meestal al genoeg. De gemiddelde man is niet modebewust en heeft dus nood aan advies. Wat de partner ervan vindt, is heel belangrijk. Wat wij ervan vinden minder, maar ze willen wel horen wat het pak met hen doet: slanker maken, jonger, stijlvol...

"Op het vlak van stoffen of modellen kiezen ze functioneel. Iemand die veel in vergaderzalen zit, heeft graag dat zijn vest een beetje meegeeft in de rug en kiest voor een stof die stretcht. Traditioneel verkopen we het meest blauwe pakken, dat blijft 'hot'.

"De wereld is al een tijdje vercasuald, dus de tijd dat iedereen in kostuum naar het werk trok, is voorbij. Al merken we dat sommige jongeren er juist weer wel naar grijpen.

"Het is een boeiende sector en er is nog veel mogelijk in de wereld van de mannenmode. We hebben ons gamma daarom aangevuld met een eigen schoenenlijn, mooie accessoires en capsulecollecties. Je kunt nu bij ons terecht voor bijvoorbeeld manchetknopen met werken van Magritte op."

cafecostume.com

'Mannen zijn ongelooflijk trouw eens ze hun winkel of label hebben gevonden'

Vanaf dit najaar ligt Six Edges, de eerste mannencollectie van Ulrike De Maeseneire (28), in de winkels. Na haar studies communicatiewetenschappen en bedrijfseconomie in Gent trok ze naar Milaan voor een opleiding fashion management. Daarna ging ze aan de slag bij het vermaarde label Brioni, waarvoor ze de wereld rondreisde om het verkooppersoneel op te leiden. Zo raakte ze gefascineerd door mannenmode. Haar eigen collectie focust op de herinterpretatie van klassieke ontwerpen voor mannen.

"De naam van mijn label, Six Edges, hangt samen met zes karaktertrekken - edges - van de man van vandaag. Jonge mannen zijn tegenwoordig met veel tegelijk bezig. Volgens mij zijn ze avontuurlijk, creatief, urban, zacht, wild en intellectueel.

"Door mijn ervaring in de sector heb ik geleerd dat mannen vooral heel trouw zijn aan een label. Als ze hun merk of zaak hebben gevonden, dan blijven ze ernaar terugkeren.

"In mijn collectie herinterpreteer ik klassiekers door te spelen met kleine details. Een trui is bijvoorbeeld opgebouwd uit twee steken: een parelsteek die overgaat in een jerseysteek. Six Edges bevat veel breiwerk, zoals truien, mutsen en cardigans. Die laat ik in Sint-Niklaas breien, zodat ik de productie goed kan volgen. Six Edges ligt dit najaar in verschillende Belgische winkels, zoals Brutus in Oostende en Twiggy in Gent. Ik deed onlangs een verkoop voor vrienden en familie, waarop ik heel toffe feedback kreeg. Voor het eerst zag ik mensen rondlopen in mijn kleren." (lacht)

sixedges.com

'Mannen houden van prints, maar met mate'

Wouter Hostes merk Antwrp bestaat dit jaar tien jaar. Het is synoniem voor sweaters en tops waarbij humor nooit ver weg is. Zelf omschrijft hij zijn collectie als 'luxe casual', al zijn de prijzen democratisch. Hoste werkt al sinds eind de jaren 80 als ontwerper, onder andere voor Gaultier Junior in Parijs. In de jaren 90 richtte hij het merk Zino & Judy op, Belgische mode die furore maakt tot in New York.

"We zijn een klein team, ik ben de hoofdontwerper en werk verder samen met nog drie andere mensen. Daardoor heb ik nauw contact met de verkoop en krijg ik voortdurend feedback over wat de klanten willen. Mannen die bij ons klant zijn willen originaliteit en comfort. Ze houden van prints, maar die mogen niet te schreeuwerig zijn. We hebben veel jonge vaders als klant en die willen kleren die niet na een wasbeurt hun beste tijd hebben gehad. Daar doen we nooit toegevingen op. Al onze wollen truien zijn ook wasbaar in de machine.

Typisch voor Antwrp is dat de focus op tops ligt; truien, hemden, T-shirts en sweaters. Ik werk graag met kleuren en grafische prints, dat is mijn handelsmerk. Ik let enorm op details bij de afwerking, ook de binnenafwerking moet tiptop zijn; geen rafelige randjes of dingen die loskomen.

Dit seizoen is een echt hemdenseizoen. Ook starten we met sjaals en mutsen, en daar willen we vanaf nu nog verder in gaan. Een sjaal is een goed accessoire voor mannen.

Zelf draag ik kwalitatieve basics, zoals een beige chino of een jeans met een donkere wassing. Ik draag ook graag hemden. Mijn stijl is eenvoudig en saai. (lacht)"

'Mannen houden van dingen die lang meegaan'

Mats Rombaut (29) startte vier jaar geleden met zijn sneakermerk Rombaut. Hij studeerde economie en volgde daarna een modeopleiding in Barcelona. Zijn sneakers bestaan uit o.a. ananasvezels en zijn daardoor vegan. Ze worden gemaakt in beperkte oplages, wat ze een grote mate van exclusiviteit geeft. De productie gebeurt in Portugal. Rombaut werkt vanuit Parijs. Zijn schoenen worden verkocht in trendsettende adressen zoals L'Eclaireur in Parijs en Coccodrillo in Antwerpen.

"Mannen willen volgens mij vooral sneakers die onder alles passen, vandaar dat wij veel zwart verkopen. Ze houden ook van dingen die lang meegaan. Het mag modieus zijn, maar niet té. Veel mannen kopen graag sneakers omdat ze hun looks daarmee een persoonlijke touch kunnen geven. Ik werk sowieso maar in een klein marktsegment en heb dus een cliënteel dat houdt van iets origineels. De kans is klein dat je iemand tegenkomt met dezelfde sneaker, omdat er maar zo weinig van worden gemaakt. Het meest verkoop ik mijn 'Runners', die een laser cut zool hebben. Heel draagbaar. Ik doe niet mee aan trends en heb modellen die al drie à vier seizoenen in de collectie zitten. Mode moet duurzaam zijn voor mij."

rombaut.com

'Mannen willen kleren die goed zitten'

Bertony Da Silva (28) begon als student met een T-shirtlijn en heeft ondertussen een volwaardige mannencollectie, Arte Antwerp. Hij noemt zijn kleren 'premium menswear with a streetwear soul'. Hij laat zich dus graag inspireren door wat er gebeurt in de stad. Dit najaar liet hij voor zijn collectie Port d'Anvers zijn blik dwalen langs de haven en de bijbehorende werkkledij. Dat betekent een wintercollectie met stoere hemden in corduroy en stevige korte wollen jassen met als codewoord 'praktisch'.

"Sinds april heb ik een eigen winkel in Antwerpen, waardoor ik regelmatig rechtstreekse feedback van klanten krijg. Dat is handig, want zo kom ik te weten hoe ze naar mijn producten kijken. Mannen die bij mij kopen, delen in zekere zin mijn visie op wat mannenmode moet zijn.

Ik hou zelf van textuur door mooie stoffen, leuke details en een goede pasvorm. Kleren moeten goed zitten. Op dat vlak werk ik de laatste tijd samen met gespecialiseerde patroontekenaars. In het begin, toen ik nog alleen T-shirts ontwierp, had ik dat nog niet nodig. Ik ga altijd op zoek naar toffe materialen en heb nu ook een aantal gebreide items in mijn collectie, zoals mutsen, sjaals en truien. Ik ben een klein label dat volop aan het groeien is. Ik werk stap voor stap en hoop ooit op het punt te komen dat Arte Antwerp staat voor een herkenbare stijl of stroming."

arte-antwerp.com