Direct naar artikelinhoud

Holding Frère blijft aandelen NPM opkopen

De Waalse miljardair Albert Frère blijft aandelen van de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM), de spilholding van zijn groep, opkopen. Dat blijkt uit de insidermeldingen bij de beurswaakhond CBFA. Rekening houdend met de laatste aankopen van de familiale holding Frère-Bourgeois kocht Albert Frère dit jaar al voor ruim 4,7 miljoen euro aandelen NPM. Frère-Bourgeois bezit, rechtstreeks en onrechtstreeks (via de holding Erbe, waarin ook BNP Paribas voor bijna de helft participeert), 45,44 procent van het beursgenoteerde NPM. Tegelijk koopt en vernietigt NPM in groten getale eigen aandelen.

Software

Financial Architects kaapt exportprijs weg

De ontwikkelaar van geïntegreerde softwareoplossingen voor banken Financial Architects heeft de Leeuw van de Export gewonnen. De prijs wordt uitgereikt door het Vlaams exportagentschap Flanders Investment & Trade (FIT) en bekroont uitzonderlijke exportprestaties in het afgelopen jaar. “In een markt bevolkt door wereldspelers als SAP, Oracle en IBM heeft het bedrijf een topplaats veroverd. Financial Architects innoveert voortdurend door alert in te spelen op de recentste evoluties inzake reglementering van de financiële markten”, aldus de jury. Andere genomineerden waren Ecorem, Sky Man International, Vermeiren Princeps, Vivys en Waterleau.

Elektronica

Philips mikt op hogere marges

Het Nederlandse elektronicaconcern Philips presenteert volgende week zijn vijfjarenplan. Volgens analisten zal de nadruk liggen op een verhoging van de winstmarges. Het plan zal Vision 2015 heten en is de logische opvolger van Vision 2010, dat aftredend CEO Gerard Kleisterlee in 2007 boven de doopvont hield. Dat plan was vrij ingrijpend. Philips vormde zich om van vier naar drie takken: verlichting, gezondheidszorg en consumentenproducten. Ook moest de winst omhoog. De winstmarge moest 10 procent bedragen, tegenover 7,5 procent in 2007. De omzet moest jaarlijks met minimaal 6 procent groeien. Philips haalt de meeste van die doelstellingen. Over het tweede kwartaal van dit jaar groeide de omzet 12 procent. Enkel de consumentenafdeling haalde de beoogde winstmarge van 10 procent niet, het gevolg van de lage marges op de tv-activiteiten.