Wiebe Wakker in Sydney.
AFP or licensors

3 jaar rijden door 33 landen: Nederlander bereikt Sydney met elektrische auto

95.000 kilometer heeft hij gereden op 1.119 dagen tijd. De Nederlander Wiebe Wakker is eindelijk aangekomen in Sydney, na de langste reis ooit in een elektrische auto.

"De aankomst was geweldig, de adrenaline giert nog door mijn lichaam", reageert Wakker, die door twee helikopters en een stoet van 50 elektrische auto's door de straten van Sydney naar de finish werd begeleid. "De parade had voor mij een symbolische waarde. Ik heb altijd alleen gereisd maar ben gesteund door honderden mensen die mij hun energie aanboden en met een doel om de mogelijkheden van elektrische mobiliteit te laten zien."

Wakker verliet Houten op 15 maart 2016 met zijn "Blue Bandit", een tot elektrische auto omgebouwde stationwagen. Zijn doel en droom: elektrisch rijden promoten.

En of hij dat deed: de originele niet-omgebouwde versie zou vlotjes 6.785 liter benzine hebben verbruikt tijdens de 95.000 kilometer lange tocht van Houten (bij Utrecht) naar Sydney. Dat was niet het geval met deze Blue Bandit, maar die moest dan wel om de 200 kilometer opladen.

In totaal verbruikte de wagen 17 megawatt uur aan elektriciteit. Dat zou een gewone sterveling zo'n 2.355 euro hebben gekost, maar Wakker redde het dankzij de financiële en logistieke steun die hij onderweg kreeg met amper 300 euro. 

Onverwachte hulp

De tocht van Wakker leidde hem eerst naar Zuid-Europa en vervolgens weer noordwaarts naar Scandinavië om dan via Oost-Europa naar het Midden-Oosten te rijden. Van daaruit ging het naar India en over Zuid-Oost-Azië naar Australië. 

Niet altijd evident om laadinfrastructuur te vinden. "In Oman, Iran en Oost-Timor heb ik geen enkele laadpaal gezien", vertelt hij aan onze collega's van NOS. "Alle andere landen die ik bezocht, hadden op zijn minst beperkte infrastructuur of waren bezig met het opzetten van een pilot."

Wakker kreeg de hulp van zeker 2.000 mensen in meer dan 40 landen. Via Wakkers website boden ze hem vaak onderdak en eten aan. Maar ook in kleinere dorpen waar nauwelijks iets bekend was over zijn reis kreeg Wakker veel hulp. "Die onverwachte steun zal me het meeste bijblijven. Verbazingwekkend, maar wel geweldig om te zien dat zoveel mensen bereid zijn je onbaatzuchtig te helpen."

In drie jaar tijd ondervond hij nauwelijks problemen. Als die er al waren, waren die van logistieke of technische aard. "Als je aan zo 'n reis begint, weet je dat je uitdagingen gaat tegenkomen. Locals stonden vaak ongevraagd klaar om me te helpen als ik hulp nodig had. In India hielpen locals met het repareren van de auto. Soms kreeg ik zelfs geld toegestopt wanneer ik voor een grote reparatie stond. Ik ben heel dankbaar voor alle hulp, het heeft me gevormd als persoon."

Toch geen "officieel" record

Opmerkelijk trouwens: Wakker heeft dan wel de langste reis gemaakt met een elektrische wagen, in het Guinness Book of Records zal zijn exploot niet te lezen staan. Daarvoor voldeed zijn prestatie niet aan de regels. "Er was te veel omgebouwd aan mijn auto. En ik heb langer dan twee weken na elkaar stilgestaan."

Maar zijn doel is in elk geval bereikt, zegt hij aan NOS. "Met deze roadtrip probeer ik te laten zien dat een elektrische auto een prima oplossing is. Niet alleen voor het dagelijkse vervoer, maar ook voor de langere reizen in Europa."

Meest gelezen