Weyts schiet nieuw vervoersplan van de NMBS af

Ben Weyts © Belga

Vlaams mobiliteitsminister Weyts is niet van plan het nieuwe vervoersplan van de NMBS goed te keuren. Sp.a verwijt Weyts ‘politieke schizofrenie’.

De raad van bestuur van de NMBS keurde onlangs een nieuw vervoersplan goed. Dat plan legt de basis legt voor de toekomstige dienstverlening en moet onder meer tegen eind 2017 voorzien in een uitgebreidere dienstverlening op de voorstadsnetten rond onder meer Brussel, Antwerpen en Gent.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is niet van plan het nieuwe plan te steunen. ‘Ik kan dat plan niet goedkeuren. Het is de omkering van de normale gang van zaken. Eerst zouden de investeringsplannen van de NMBS en Infrabel er moeten zijn. Die plannen zijn ons al beloofd voor het eerste semester van 2016 maar zijn nog steeds niet afgerond’, aldus Weyts.

Bovendien staat in het nieuwe vervoersplan ook dat drie spoorlijnen die door Vlaanderen bestempeld zijn als ‘prioritair’ niet zullen geëxploiteerd worden tegen 2021. Het gaat om de lijnen 15 (Mol-Hasselt), 18 (Hasselt-Neerpelt) en 19 (Mol-Neerpelt). ‘Dat is een negatieve voorafname en dat moet voor ons gewoon uit de plannen’, zegt Weyts aan Belga.

Minister Weyts wijst erop dat Vlaanderen voor lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt, onderdeel van het Spartacusplan, zelfs heeft voorgesteld om te prefinancieren. De N-VA-minister zal die kritiek dinsdag ook op tafel leggen van het Executief Comité van Ministers van Mobiliteit (ECMM), de bijeenkomst van de ministers van Mobiliteit in België.

Sp.a: ‘Te wijten aan enorme besparingen’

Dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het nieuwe vervoersplan van de NMBS niet ziet zitten, is volgens sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke ‘een mooi staaltje van politieke schizofrenie’.

‘Dat er van de Vlaamse prioriteiten voor spoorinvesteringen niet veel in huis zal komen in de komende jaren, is te wijten aan de enorme besparingen die de federale regering doorvoert bij de NMBS en bij Infrabel. Weyts protesteert nu dus tegen de gevolgen van de besparingen die zijn eigen partij als federale regeringspartner heeft goedgekeurd’, reageert Vandenbroucke bij Belga.

‘Ik hoop dat het minister Weyts nu duidelijk wordt dat die besparingslogica haaks staat op een mobiliteitsbeleid dat investeert in duurzame alternatieven, zoals de trein, om de almaar langer worden files in dit land aan te pakken’, fulmineert Vandenbroucke. ‘Ik neem aan dat de minister op de bijeenkomst van de federale en regionale ministers van Mobiliteit ervoor zal pleiten om te investeren in het spoor in plaats van erop te besparen’, aldus nog Vandenbroucke.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content