Direct naar artikelinhoud

'Vooral een goed getimede reclamestunt'

De jongste editie van Tomorrowland gaf de Vlaamse economie een zetje van in totaal 70,6 miljoen euro. Althans, dat beweren de organisatoren zelf. 'Te optimistisch', zeggen onafhankelijke economen.

Op basis van enquêtes bij een tweeduizendtal mensen stelt het door Tomorrowland aangestelde onderzoeksbureau Beacon Economics dat hun bezoekers afgelopen zomer voor 19 miljoen euro aan extra directe economische output voor Vlaanderen hebben gezorgd. Daaronder vallen onder meer het transport van en naar het evenement en lokale bestedingen, zoals overnachtingen. Vlaamse bezoekers gaven 4,5 miljoen euro extra uit bovenop wat zij zonder het festival zouden uitgeven. Bezoekers van buiten Vlaanderen zouden goed zijn voor 14,5 miljoen euro.

Maar Bart Van Craeynest, hoofdeconoom bij Petercam, vindt dat die studie met een korrel zout moeten worden genomen.

Kloppen de cijfers?

"Dat Tomorrowland voor een positieve economische impact zorgt, staat buiten kijf. Maar een exact cijfer, daar geloof ik niet in. Zo'n impactstudie is geen exacte wetenschap. Neem nu de 4,5 miljoen euro die de locals op Tomorrowland uitgaven. Dat bedrag hadden die mensen ook aan andere dingen in Vlaanderen kunnen uitgeven. Je kunt niet al die geldstromen nagaan. Dit is louter een optimistische schatting. Té optimistisch. Niet alle kosten van de organisatoren zijn meegerekend - ik denk dan bijvoorbeeld aan de ecologische kosten die zo'n festival met zich meebrengt."

Tomorrowland zou ook voor 300 directe en 454 indirecte voltijdse banen zorgen, wat denkt u daarvan?

"Het is mij onduidelijk hoe ze aan die cijfers komen. Dit zegt sowieso niets over de economische realiteit."

Wat voor nut heeft zo'n studie?

"Voor economen en voor Vlaanderen: geen. De cijfers zijn te veel voor interpretatie vatbaar. De festivalorganisatoren weten zelf al lang dat hun formule een succes is - daarvoor moeten ze alleen maar naar hun omzet en winstcijfers kijken. Deze studie is vooral een reclamestunt. Goed getimed, zo na de zomer en voor de volgende ticketverkoop."