Direct naar artikelinhoud

Antwerpse Linkeroever kan starten met bouw van 'grootste sluis ter wereld'

De financiering voor de gloednieuwe Deurganckdoksluis op Linkeroever is rond, zo meldt de Vlaamse regering. De sluis wordt de grootste ter wereld en moet klaar zijn in 2016. Prijskaartje voor het prestigieuze project: een slordige 340 miljoen euro. 'De ontwikkeling van onze havens is cruciaal voor de economie', zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).

Met een omvang van 68 op 500 meter wordt de Deurganckdoksluis zo breed als een snelweg met negentien rijstroken en zo lang als de Antwerpse Meir. Het zijn duizelingwekkende afmetingen waarmee de Berendrechtsluis, nu de grootste zeesluis ter wereld, naar de kroon wordt gestoken. "Eigenlijk zijn ze even groot, maar de Deurganckdoksluis zal veel dieper zijn, waardoor grotere schepen kunnen passeren", zegt Annik Dirckx van het Antwerpse Havenbedrijf. Volgens de Vlaamse regering bevat de nieuwe sluis drie keer zoveel constructiestaal als de Eiffeltoren, en met het gebruikte beton kan je 35 verdiepingen gieten ter grote van een voetbalveld.

Het gaat om een gigantisch project, maar volgens de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) is dat essentieel voor de ontwikkeling van de haven. "Dankzij de nieuwe sluis kunnen we in de Champions League van de Europese havens blijven spelen", zegt een trotse Van Peel. Met haar strategische positie tussen het Deurganckdok en het Waaslandkanaal verzekert de nieuwe sluis de ontwikkeling van de linker Scheldeoever, die voorlopig alleen over de Kallosluis beschikt. "De sluis creëert een grotere zekerheid voor de plaatselijke bedrijven, en met de grote afmetingen spelen we in op de schaalvergroting van de scheepvaart", zegt minister Crevits.

De plannen passen in het huidige regeerakkoord van de Vlaamse regering, waarmee ze de infrastructuur van de havens in Antwerpen, Gent en Zeebrugge wil uitbreiden. "De toegankelijkheid van onze havens is cruciaal voor Vlaanderen, want ze behoren tot de belangrijkste motoren van onze economie", zegt Crevits.

De kostprijs wordt geraamd op 340 miljoen euro, beduidend lager dan het eerder vernoemde bedrag van 640 miljoen euro. De Europese Investeringsbank (EIB) neemt de helft van de kosten voor haar rekening, met een maximum van 160,5 miljoen euro. "Transport per schip wordt steeds belangrijker voor de Europese Unie, omdat het een duurzaam antwoord biedt op de uitdagingen op gebied van klimaat en energie", zegt Philippe Maystadt, voorzitter van de EIB. Ook KBC Bank komt over de brug, met 81 miljoen euro. De andere 98 miljoen euro komen van de Antwerpse haven en de NV Vlaamse Havens, de vennootschap die instaat voor de bouw van de nieuwe zeesluizen in Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Hoeveel de Vlaamse overheid en de haven precies investeren, is niet bekend. Eerder werd wel gezegd dat de haven een kwart van het project zou financieren.

Baggerkoning

De werken gaan volgende maand van start en zullen naar schatting vier jaar en vijf maanden duren. "Tijdens de werken kunnen de activiteiten in de haven onverstoord worden verdergezet", verzekert Dirckx. Voor het gigantische bouwproject wordt een beroep gedaan op een tijdelijke handelsvereniging van baggerkoning Jan De Nul, CEI De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken. Het gaat om een van de grootste infrastructuurprojecten van de komende jaren in Vlaanderen.