Direct naar artikelinhoud

Oprah Winfrey koopt zich in bij Weight Watchers

De Amerikaanse televisiebekendheid Oprah Winfrey heeft een belang van 10 procent gekocht in het dieetbedrijf Weight Watchers International. Dat is deels in handen van twee Belgische adellijke families.

Er hingen al enige tijd overnamegeruchten rond het bekende dieetbedrijf Weight Watchers, maar uiteindelijk is het de Amerikaanse televisiester Oprah Winfrey die een belang neemt in het beursgenoteerde bedrijf. De Amerikaanse zal tevens zitting nemen in de raad van bestuur van de groep, zo laat ze in een gezamenlijk persbericht weten.

Winfrey, die in de VS een gigantische naam is, zegt te geloven in het concept Weight Watchers. Naar eigen zeggen heeft het concept haar ook geholpen in de strijd tegen de kilo's, wat voor haar een reden is om in het dieetbedrijf te investeren. Winfrey koopt in een eerste fase een belang van 10 procent in de onderneming, en houdt een optie om nog eens 5 procent van de aandelen te verwerven.

Weight Watchers is een bekende dieetnaam. Minder bekend is dat het bedrijf deels in handen is van de Belgische adellijke, en uiterst discrete, families Wittouck en Ullens. De families controleren gezamenlijk de helft van Weight Watchers. Zij maakten - ironisch genoeg - fortuin met de bekende suikerklontjes van Tiense Suiker, waarin de families sinds 1894 participeerden. In 1989 verkochten ze hun suikerraffinaderij aan het Duitse Südzucker. Met de opbrengst kochten ze verschillende belangen. Onder meer ook in de Amerikaanse dieetspecialist Weight Watchers, waarvan ze sindsdien de helft van controleren. De families vertonen zich zelden in de openbaarheid en hun belangen zitten veilig weggestopt in een reeks (vooral) Luxemburgse holdings. Een van die holdings, Artal, kwam in opspraak in de onthullingen rond LuxLeaks.

Weight Watchers ondervindt de jongste jaren problemen om aansluiting te vinden bij de jongere generaties. Ook de beurskoers is sinds zijn hoogtepunt in 2011 al veel van zijn waarde verloren. Onder meer via gerichte advertentiecampagnes, met bekende sterren als Breaking Bad-acteur Aaron Paul, werd gepoogd dat tij te keren. Verwacht wordt dat de intrede van Oprah Winfrey een boost kan geven aan een herlancering van het bedrijf.