Direct naar artikelinhoud

Waarom zou u nog naar de bioscoop gaan?

Het is gangbaar dat een film eerst maanden in de bioscoop is te zien, voordat hij op tv komt. Maar Netflix breekt met die wet en brengt vandaag Beasts of No Nation uit.

Waarom zou je voor een film naar de bioscoop gaan als je hem ook meteen (legaal) online kunt bekijken? Met die vraag worstelt de filmindustrie door de lancering van Beasts of No Nation, de eerste door Netflix opgekochte film, die vandaag in Amerika in een beperkt aantal kleine bioscopen en tegelijkertijd wereldwijd op de streamingdienst wordt uitgebracht.

De grote ketens wilden de film niet uitbrengen. Het is gangbaar dat een film minstens drie maanden op het witte doek wordt vertoond, voordat hij thuis is te zien op dvd, tv of online. Zonder die exclusiviteit zien bioscopen geen heil in de film. Een kaartje voor de bioscoop kost immers evenveel als de maandelijkse afschrijving van Netflix.

Netflix brak eerder met de conventies van de televisiewereld door hele seizoenen tegelijk online te zetten. Vele platforms volgden het voorbeeld dat met series als House of Cards en Orange Is the New Black werd gezet. Nu wil het Amerikaanse bedrijf met dezelfde bravoure en een enorm budget de filmindustrie veranderen.

Voor 10,5 miljoen euro werd Beasts of No Nation gekocht, de film van regisseur Cary Fukunaga (True Detective, Sin Nombre) en steracteur Idris Elba over een Afrikaanse kindsoldaat. Acteur Adam Sandler, bekend van flauwe komedies als Happy Gilmore en 50 First Dates, werd vastgelegd voor vier films, waarvan de eerste, Ridiculous 6, op 11 december uitkomt. Zelfs Brad Pitt heeft zich met de film War Machine voor liefst 52 miljoen euro laten strikken, eind 2016 wordt die film verwacht.

Netflix is niet de enige video on demand-dienst die films produceert. HBO maakt allang speelfilms, maar op Behind the Candelabra (Matt Damon, Michael Douglas) na komen die in principe niet in de bioscoop. Ook Amazon wil een dozijn films per jaar uitbrengen, maar dan wel met een exclusieve bioscooppremière. Een handige manier om de industrie te vriend te houden, iets waar Netflix geen interesse in heeft.

De tactiek van de wereldwijde streamingmarktleider is altijd het schoppen tegen de gevestigde orde geweest, voor het maximale pr-effect. Elk plan leidt wereldwijd tot publiciteit, niet geheel onterecht. Iedere productie dient maar één doel: meer abonnees werven, nu zo'n 65 miljoen. Netflix heeft geen advertentie-inkomsten en is voor Beasts of No Nation ook niet afhankelijk van de recette bij de bioscoop. Het bedrijf weet precies hoeveel geld er binnenkomt met abonnementen en sluit de uitgaven aan producties daarop aan.

Winst gegarandeerd

De verwachtingen vovor de eerste Netflix-speelfilm zijn hooggespannen: er worden miljoenen uitgegeven om de film een kans te laten maken bij de Oscars. Om überhaupt mee te dingen naar de felbegeerde prijzen, moet de film ten minste zeven dagen in een bioscoop in Los Angeles vertoond worden. Aan die voorwaarde heeft Netflix voldaan. Eerder was Beasts of No Nation ook al te zien op de filmfestivals in Toronto, Londen en Venetië, waar de 14-jarige Ghanese acteur Abraham Attah de Marcello Mastroianni Award won voor beste debutant.

Voor de filmmakers is Netflix een redding. Dankzij de duistere, gewelddadige en voor een westerling moeilijk herkenbare thematiek is Beasts of No Nation niet bepaald een commercieel vehikel. Maar door de miljoenen van Netflix hebben alle investeerders meteen winst gemaakt en wordt de film door een veel groter publiek gezien.