Direct naar artikelinhoud

Bevreemdende foto's creëren een wereld zonder anekdotes

De Belgische beeldend kunstenaar Dirk Braeckman (°1958) gaat op een bijzonder eigenzinnige en persoonlijke manier met het medium fotografie om. De foto als illusie laat hij achter zich. In zijn vaak monumentale zwart-witbeelden creëert hij een besloten en geïsoleerde wereld zonder anekdotes.

Braeckman verkent graag abstracte ruimten en verstilde huiselijke interieurs waarin grijstinten en onscherpte primeren. Hij focust daarbij op een detail, een tafel, lichaam of een onbestemde, lege openbare ruimte. Soms laat hij flitslicht het karakter van de foto ingrijpend bepalen.

Een eetkamer lijkt driedimensionaal maar wordt een tweedimensionale compositie, een figuur lijkt uit het werkelijke leven te komen maar is misschien een foto in een foto. Braeckman drukt zijn bevreemdende foto's meestal af in rijke en genuanceerde zwart-witschakeringen, waardoor ze een grote tactiele kwaliteit krijgen en zich op de grens tussen foto en schilderij begeven.

In Museum M in Leuven toont Braeckman binnenkort een selectief overzicht van de afgelopen 25 jaar. Recentelijk is hij de digitale fotografie beginnen te verkennen. Deze nieuwe werkwijze introduceerde nieuwe onderwerpen, zoals landschappen en buitenbeelden. In M zal dat nieuwe werk in dialoog gaan met het oudere. Bovendien toont de kunstenaar bepaalde foto's ook op klein, intiem formaat en legt hij ze in vitrinekasten of achter glas, om zo de manier van kijken van de toeschouwer te beïnvloeden.