Direct naar artikelinhoud

Smeulende ogen, opgewonden hondjes

Een vechtpartij, bovennatuurlijke krachten, een halsbrekende vlucht op de moto en aangehouden worden door flikken? Never a dull moment met Tsar B. De Morgen draaide een dag mee op de set van de muziekclip 'Swim'.

"Zie mij nu! Gelijk een hondje", hijgt Tsar B (née Justine Bourgeus), terwijl ze op handen en knieën in het mulle zand gaat zitten. Haar tong flitst uit haar mond, terwijl ze een blik gunt op haar roomblanke blote onderrug. Staan we wérkelijk alleen in puberale double entendres? Kennelijk wel, als we rondom ons kijken. We beslissen die stomme grijns snel van ons gezicht te vegen, vooraleer mijnheer Bourgeus er lucht van zou krijgen. Ofwel: Mathieu Terryn, u beter bekend als frontman Bazart. Die staat mee op de set en figureert vandaag afwisselend als chauffeur, manusje-van-alles én lichtman in de verhaallijn van de clip. Net als Prince in Fargo zie je in de eerste shots van de video alleen zijn rug.

We bevinden ons aan de Soester Duinen, een natuurgebied bij Utrecht. Vooraf lazen we dat die vlakte zich vooral kenmerkt door "omvangrijke zandverstuivingen". Overdag blijft de crew evenwel van stofstormen gespaard. Onder een staalblauwe hemel, een stralende zon en wat verwaarloosbare soezerige schapenwolkjes beginnen de opnames in een surrogaat-Sahara. Het perfecte decor voor de muzikale sprookjes van duizend-en-één-nacht die Tsar B bedenkt: songs waar het broeierige Midden-Oosten en de mondo bizarro van FKA twigs en Grimes in samenvloeien.

In de director's chair zit Bourgeus zelf. Het blijkt haar regiedebuut, valt vrij gauw op. "Stop... of zo?" stamelt ze na de eerste take. De manier waarop de muzikante 'cut' zegt, blijkt vatbaar voor verbetering. Maar de keuze om zelf in de regiestoel te zitten, is begrijpelijk. "Wanneer ik muziek maak, zie ik onmiddellijk beelden en kleuren voor me", vertelt ze. "Of kan ik op zijn minst een bepaalde sfeer oproepen. De videoclip speelt al in mijn hoofd wanneer ik een liedje pas in mijn vingers heb gekregen. Alleen: dat idee in mijn hoofd is meestal te sterk om op andere mensen over te brengen. Het is vrij moeilijk om onder woorden te brengen wat ik zie, voel, hoor, ruik... Daarom wil ik nu zo dicht mogelijk bij de beelden staan. Heel plezierig. Maar ook stresserend." Ze heeft vannacht ook geen oog dicht gedaan, bekent ze. "Normaal slaap ik als een roos, maar bij de productie komen heel wat kopzorgen bij kijken."

Bladblazers en rookmachines

Rimpelloos verloopt haar vuurdoop dan ook niet. De avond voordien heeft de protagonist in de clip verstek laten gaan, omdat zijn agent een modellenopdracht voor een groot merk in Kopenhagen gewichtiger vond dan een gratis hoofdrol in een clip. Op het laatste moment is haar oog op Wannes de Waegh gevallen. Een model met een donkere huid, volle lippen, gebeeldhouwde gelaatstrekken en smeulende ogen. De kerel is zo verdomd knap dat we uit zelfbehoud beslissen om een paar meter van hem te blijven, om het contrast niet nodeloos te vergroten. Na valavond moet hij bovennatuurlijke krachten fingeren met zijn ogen, terwijl bladblazers en rookmachines de wereld om hem heen doen exploderen. Zélfs op de set geloven we hem.

Voor een no-budgetclip heeft Tsar B overigens best wel een getalenteerd kliekje om zich heen kunnen verzamelen. Achter de camera treffen we fotograaf Athos Burez en cinematograaf Maxime Desmet, aanstormend talent dat de visie van Bourgeus schijnbaar moeiteloos in beelden lijkt om te zetten. Wat die visie inhoudt? De clip van 'Swim' begint als een modeshoot die uit de hand loopt. De fotograaf - gespeeld door Gilles Polet, een danser bij Jan Fabres theatergezelschap Troubleyn - gaat daarop in de clinch met De Waegh. De vechtpartij is behoorlijk levensecht: na de vijfde take lijken de twee écht pisnijdig op elkaar en woelen ze elkaar in het zand om. Zelfs de Afghaanse windhond, die tijdens de opnames in een schijncoma leek te verkeren, zet het op een nijdig blaffen.

Bewuste naïviteit

Terryn zien we op zijn beurt bleek wegtrekken. "Je wéét hoeveel dat jasje kost, hè", sist hij in de richting van zijn vriendin. Achteraf horen we iemand fluisteren: minstens vier- à vijfduizend euro. Dat ze het prachtige jasje van oosterse snit en met goudstiksels mogen lenen, blijkt een vriendendienst van Dries Van Noten. De designer toont zich vaker genereus wanneer hij gelooft in een artiest, horen we. "Maar laten we dat vertrouwen vooral niet beschamen", gromt Terryn, wanneer zijn wederhelft op de valreep beslist om De Waegh ook met kleefglitter te bedekken. De zanger van Bazart kreunt met een zorgelijke blik.

Het dure kleinood moet immers niet alleen voor opstuivend zand, zweet en kleefglitter behoed worden. Ook voor een dolle rit op de motorfiets die na zonsondergang opgenomen wordt. In de plot pikt Tsar B het model namelijk op. Om veiligheidsredenen wordt voor die scène een Nederlandse stuntvrouw opgetrommeld. Pas na middernacht zullen die opnames erop zitten. "It's a wrap", klinkt het. Zij het niet van harte. De Nederlandse marechaussee breit namelijk een prematuur eind aan de opnames: met drie man zonder gordel in de achterruimte van een busje en met model Wannes zonder helm op een motorfiets, kijken we even aan tegen een fikse uitbrander en een navenante boete. Maar Bourgeus ontpopt gelukkig tot een schattig dommig gansje. Haar bewuste naïviteit kun je onmogelijk bestraffen, zo blijkt.

En haar cinematografisch talent? Dat kun je vanaf deze middag beoordelen. Dan gaat de clip van 'Swim' online.