Direct naar artikelinhoud

Het grote geld rolt voor blauwe kleintjes

De Smurfen vieren in 2018 hun 60ste verjaardag. Ondanks die respectabele leeftijd genieten de blauwe stripfiguurtjes wereldwijd van een steeds grotere populariteit. Vier nieuwe amusementsparken willen meeprofiteren van dat succes.

Het zijn drukke tijden voor Véronique en Thierry Culliford. De dochter en zoon van Peyo (alias Pierre Culliford) - de geestelijke vader van de blauwe figuurtjes - hebben de touwtjes strak in handen bij IMPS, de vennootschap die alle licenties en rechten op de Smurfen beheert. Hoewel Peyo de eerste Smurf al in 1958 op papier zette, groeit de populariteit jaar na jaar aan. Wereldwijd worden de blauwe mannetjes omarmd.

Na hun succesvol optreden in strips, teken- en bioscoopfilms en in een muzikale komedie zullen de Smurfen vanaf dit jaar ook de vedetten worden in enkele nieuwe themaparken. Deze zomer opent het Movie Animation Park Studio de deuren in Ipoh, de op twee na grootste stad van Maleisië, zo meldt L'Echo.

Het park zal 40 attracties tellen, onderverdeeld in zes thema's, waaronder de Smurfen. Jaarlijks hoopt het park 1,4 miljoen bezoekers te trekken. Het is het eerste Aziatische park waarin de Smurfen een plaats krijgen.

Onsterfelijk

Maar dat park verdwijnt in het niets bij de ambitieuze plannen van Dubai. Daar werkt men momenteel aan de bouw van zes themaparken, op een site van 230 hectare. In het grootste park, Motiongate, zullen de Smurfen figureren als een van de topattracties. De opening van het 2,4 miljard euro kostend park is voorzien in oktober.

Dat de Smurfen een steeds grotere bekendheid genieten in de wereld, is voor een deel te danken aan het enorme succes van de twee Smurfen-films. Die leverden ruim 1 miljard dollar aan inkomsten op voor Sony Pictures en maakten de Smurfen zo goed als onsterfelijk bij kinderen en hun ouders. De filmproducent hoopt volgend jaar een vervolg te breien aan dat succes met een derde film rond de blauwe figuurtjes.

Die prent krijgt wel een totaal andere invulling. "Het wordt een terugkeer naar de echte waarden van de Smurfen: de magie, het fantastische en de humor", zegt marketingdirecteur Philippe Glorieux van IMPS.

In Albertville, in de Amerikaanse staat Minnesota, zullen ze het graag horen. Want daar opent volgend jaar een indoorpark met de Smurfen als een van de hoofdacts, een jaar later is het de beurt aan de Moskovieten om kennis te maken met Peyo's blauwe mannetjes.

De internationale ambities van de Smurfen worden strak in het gareel gehouden vanuit het Waalse Genval, waar zich het hoofdkwartier van IMPS bevindt. Met een team van een kleine 30 mensen houdt Véronique Gilliford toezicht op het gebruik van de figuurtjes. IMPS staat zelf in voor het ontwerp en scenario's van de albums, de distributie van de tekenfilms en de verkoop van licenties. "Alle bedrijven die een licentie krijgen, investeren en produceren artikelen met Smurfen. Maar we controleren alles, zowel op voorhand als nadien", vertelt marketingdirecteur Philippe Glorieux. "Het laat toe om de kwaliteit en de ethische waarde van ons product te bewaken. Smurfen zijn immers een sterk merk, in welke taal ook."

Van elk euro of dollar die aan een Smurfen-artikel wordt uitgegeven, vangt IMPS een klein deel. Maar dat volstaat om van de Smurfen een erg rendabele business te maken. Uit de jaarcijfers van 2014 blijkt dat IMPS uit een omzet van 16,3 miljoen euro een nettowinst van 2,45 miljoen euro puurde.

Zusterbedrijf Lafig, dat de rechten in de VS beheert, verdiende vorig jaar haast evenveel (2,3 miljoen euro), maar uit slechts 5,3 miljoen euro omzet. Ook de jaren voordien hebben de twee bedrijven samen tussen de 5 à 8 miljoen euro netto verdiend aan de blauwe figuurtjes. De twee kinderen van Peyo, die in 1992 overleed, hebben op die manier een groot commercieel succes gemaakt van de erfenis van hun vader.