Direct naar artikelinhoud

China dreigt met heffing op Europese luxewagens

China drijft de confrontatie met Europa over de invoerheffingen op zonnepanelen verder op. Het land bestudeert nu een heffing op Europese luxewagens. Chinese automakers klagen dat de Europese constructeurs met verlies kunnen verkopen in het land dankzij subsidies.

Het is een nieuwe stap in de oplopende discussie tussen handelspartners China en Europa over invoerheffingen op wederzijdse exportproducten. Europa gaf het startschot met een nakende antidumpingheffing op zonnepanelen van Chinese makelij. De heffing werd deze week aangekondigd door Europees commissaris voor Handel Karel De Gucht.

China sloeg al terug met een onderzoek naar de invoer van Europese wijnen. Die maatregel dreigt vooral Frankrijk, Italië en Spanje te treffen. Daar komen nu ook luxewagens uit Europa bij. Volgens de Franse zakenkrant Les Echos hebben lokale spelers bij het Chinese ministerie van Handel een klacht ingediend tegen Europese autobouwers.

De klacht zou wagens met een cilinderinhoud van 2 liter of meer viseren, zeg maar het luxesegment. En dan komen vooral Duitse constructeurs zoals BMW, Mercedes en Audi in het vizier. Zij zouden, volgens een klacht van Chinese concurrenten, Europese subsidies gebruiken om hun modellen onder de prijs op de markt te brengen.

De Europese auto-industrie ziet de bui al hangen. "Als er geen verbetering komt van het politieke klimaat tussen Europa en China, dreigt een echte handelsoorlog. Als de Europese Commissie daarop aanstuurt, dan zullen de Chinezen zeker terugslaan", zei een woordvoerder van de belangenvereniging van Europese automakers ACEA.

Officiële commentaar van de Chinese overheid is er voorlopig niet. Maar de staatskrant People's Daily schrijft dat China nog heel wat kaarten achter de hand heeft in zijn dispuut met de Europese instanties. Dat suggereert dat het land ook andere Europese producten gaat viseren met importheffingen.

De antidumpingheffing op de import van zonnepanelen uit China kan tot 400.000 banen in gevaar brengen in China. In Europa zouden tot 250.000 banen verloren kunnen gaan, zo berichtten intussen Chinese staatsmedia.

"Sommige Chinese bedrijven hebben er al voor gekozen om de Europese markt vaarwel te zeggen als gevolg van de toegenomen onduidelijkheid. Ze onderzoeken de opportuniteiten in andere regio's", aldus de krant China Daily in zijn hoofdartikel.

Volgens de krant Global Times weerspiegelt de beslissing van Europa de drang naar meer protectionisme, nu China zijn positie in de wereldeconomie heeft versterkt. "De regels van internationale handel dienen vooral de belangen van de grootmachten."