Direct naar artikelinhoud

Op ponykamp? Deze zomer leer je bommen maken

Een weekje op een boerderij of in de Zwitserse bergen, daar moet de Vlaamse jeugd deze zomer geen genoegen mee nemen. Veel kamporganisatoren bieden spectaculairdere formules aan: van bommen maken tot als supervedette rondrijden in een limousine.

Als uw kind dat wil, dan kan het deze zomer in de huid van Astrid Bryan, Kate Middleton of Peter Goossens kruipen. Dat beloven kamporganisatoren althans in hun brochures. Daarin duiken, naast de traditionele sport-, survival- en circuskampen, steeds vaker extremere varianten op. Een week als supervedette, een topcheffencursus in Hotelschool Ter Duinen, wellness in een viersterrenhotel: hoe extremer, hoe beter, luidt de mantra. En het prijskaartje is, wat dacht u, navenant.

Geen kwestie van willen, maar van moeten, klinkt het bij Activak dat deze zomer een 'Mega Superpretparkweek' en 'Dolfijnenkamp' aanbiedt. "Andere organisatoren doen net hetzelfde. Je kan niet anders dan meedoen", zegt Helen Meyvis, verantwoordelijke voor de kampen. Ze wijst erop dat kinderen veel meer kampen doen dan vroeger. "De jongsten kan je nog warm maken voor een traditioneel boerderij- of ponykamp. Maar hoe ouder ze worden en hoe meer kampen ze doen, hoe meer kicks ze willen. Als je daar niet op inspeelt, haken ze af."

Volgens trendwatcher Tom Palmaerts gaat het om meer dan alleen organisatoren die tegen elkaar willen opboksen. "Jongeren krijgen nu veel meer inspraak dan vroeger. Zeker de acht- tot twaalfjarigen. Die zijn moeilijk te overtuigen, want ze mogen van hun ouders evengoed thuis blijven en op straat hangen. Door met spectaculaire themakampen uit te pakken, is de kans groter dat je hun aandacht trekt."

Te ver van realiteit

Palmaerts merkt ook op dat veel organisatoren meer inzetten op leren. "Jongeren vinden het cool om hun skills aan te scherpen. Zolang het maar niet op de schoolbanken is." En dat is spek naar de bek van de ouders. Die zien hun 'mini-me's' graag wat opsteken. Kampen geënt op programma's als Komen eten of Met vier in bed, maar ook 'Word interieurarchitect' en 'Boks je eigen festival in elkaar' zijn daar mooie voorbeelden van. "Al is het maar de vraag in welke mate die écht rond die thema's draaien", zegt Palmaerts. Neem een FC Barcelona-kamp. Bij het ene ga je écht naar Camp Nou, bij de andere krijg gewoon een shirtje en tijdens een spel de rol van Messi. "Storytelling is alles."

Pedagoge Marijke Bisschop ziet maar weinig heil in de jongste trends. "Omdat ze niets meer met een kamp te maken hebben. Je grenzen verleggen, de natuur ontdekken: dat is meer vormend dan in een limousine worden rondgereden. Zo'n activiteiten staan te ver van de werkelijkheid."

Maar het succes ervan begrijpt ze wel. "Alles is prima zolang mama en papa het maar niet zielig vinden. Die voelen zich vaak nu al schuldig omdat ze hun kind op kamp sturen - omdat ze moeten werken of zelf op vakantie willen."