Direct naar artikelinhoud

Podium-uitgever Joost Nijsen relativeert e-bookhype

Uitgever Joost Nijsen, die bij Podium onder meer het werk van Ronald Giphart en Kluun uitgeeft, heeft zijn sterke twijfels over de heersende e-bookhype. Hij denkt er zelfs over om ‘zijn e-books uit de markt te halen’.

Nijsen deed zijn uitspraken naar aanleiding van de cijfers over de verkoop van e-readers en e-books die GfK Retail and Technology in Nederland vrijgaf. Dat onderzoeksbureau stelde dat het elektronische lezen nu echt “op stoom begint te raken”. In de eerste vier maanden van 2010 werden boven de Moerdijk 100.000 e-books verkocht, in de voorbije acht maanden 50.000 e-readers. Maar volgens Nijsen werd hier “van een heel, klein pasgeboren muisje een hele grote olifant gemaakt”. Te meer daar het probleem van de piraterij bij het e-book meteen levensgroot lijkt te worden. “Ja, ik vond die cijfers ontluisterend”, reageert Nijsen. “Niet dat ik een 19de-eeuws verzet opstart tegen het digitale boek. Maar uiteindelijk is de elektronische boekenmarkt nog behoorlijk klein, net een zoemend mugje. Economisch heeft het nog amper betekenis. Bovendien wordt wel heel makkelijk uitgegaan van een explosief groeiscenario. Dat wil ik eerst nog wel eens zien. Het elektronische lezen zal eerder doorbreken via andere dragers dan de e-reader, nu nog een beetje een logge leesvorm. Ik verwacht meer van toepassingen via de mobiele telefoon. En ik gok erop dat Google Editions een doorbraak zal zijn. Natuurlijk zal ook de nakende komst van de iPad ons veel wijzer maken.”

Nijsen is vooral onthutst door het fenomeen piraterij: “Zo verwacht GfK dat er in 2010 zo’n 200.000 e-books gedownload zullen worden. Liefst zo’n driekwart daarvan zouden illegaal zijn. Dat is niet meteen hoopgevend voor een uitgever, die er toch ook iets moet aan verdienen. Daarvoor bestaat nog geen waterdicht model.” Hij weet niet hoe je piraterij kunt bestrijden: “Ook mijn zoon heeft een hele gratis filmbibliotheek. Eigenlijk gooien we nu onze content gewoon te grabbel. ”

Bij zijn auteurs merkt Nijsen nog veel voorzichtigheid over het e-boek: “Maar als uitgever ben je een veredelde schrijversknecht. Dus als de auteurs het echt willen, staan wij klaar om ons tapijt uit te rollen naar de digitale toekomst. De markt kan razendsnel evolueren.” Podiums succesvolste e-booktitel is Komt een vrouw bij de dokter van Kluun. Ook de Supermarktwijngids als iPhone-applicatie deed het goed, met 4.000 downloads.