Direct naar artikelinhoud

Belg speelt steeds minder met Lotto

Om het tij te keren plant de Nationale Loterij dit najaar een groot offensief waarbij Lotto in een compleet nieuw jasje zal gestoken worden. De tv-uitzending op Eén is nu al gemoderniseerd.

Belgen dromen nog steeds van het grote lot, maar om hun droom te realiseren rekenen ze steeds minder op de Lotto. Het spel van de Nationale Loterij haalde in 2004 een omzet van 722 miljoen euro. Sindsdien gokten de Belgen ieder jaar opnieuw minder op de zes juiste cijfers. 2010 was een nieuw dieptepunt met een omzet van 490 miljoen euro. Aan de kijkcijfers ligt het niet, want die gingen samen met de populariteit van Eén de laatste jaren alleen maar de hoogte in tot gemiddeld 682.000 kijkers in 2010.

Positief voor de Nationale Loterij is dat het verlies gecompenseerd wordt door de winst van Euro Millions: vorig jaar werd er daar 344 miljoen euro aan uitgegeven. Toch doet de pijlsnelle daling van de Lotto-omzet pijn. “Lotto is onze locomotief die goed is voor 45 procent van onze omzet”, zegt marketingdirecteur Marc Frederix. “Bovendien hebben we dat volledig zelf in handen, terwijl Euro Millions een Europees initiatief.”

Het succes van Euro Millions is echter niet de enige reden voor het verval van Lotto. De gemiddelde Euro Millionsspeler is tussen de 35 en 45 jaar, terwijl een Lottospeler gemiddeld 55 jaar oud is. Een groot probleem, geeft Frederix toe. “Lotto is gelanceerd in 1978 en heeft lang het hart en de geest van de Vlamingen veroverd. Maar die mensen worden ook ouder en sterven, terwijl het spel al die tijd hetzelfde gebleven is. Productinnovatie is er niet gebeurd. De instroom van twintigers en dertigers is er daardoor onvoldoende. Voor hen is Lotto niet relevant. Als ze een groot bedrag willen winnen, denken ze aan Euro Millions.”

Daarnaast speelt volgens Frederix ook de crisis bij de krantenkiosken een rol. “De omzet per krantenwinkel gaat iets vooruit, maar de laatste jaren is het aantal krantenwinkels wel verminderd. Daardoor komen de klanten minder in contact met de Lotto, terwijl het spel het net moet hebben van regelmatige spelers.”

Ten slotte is er ook nog de concurrentie van internet. Gok- en spelletjessites boomen, maar de Nationale Loterij bleef daar lange tijd afwezig. Pas vorig jaar zette Lotto zijn eerste stapjes op het web. De internetomzet is nu al goed voor drie procent van de omzet. Toch kan Lotto niet alle hoop verwachten van het web, zegt Frederix. “Twintigers en dertigers willen actief betrokken worden bij het spel. Ze willen snel resultaat zien, er is een drang naar onmiddellijke bevrediging.”

Moderner imago

De analyse is niet nieuw - Lotto kampt al lang met een oubollig imago en dalende omzet - maar de Nationale Loterij is vast van plan om het tij te keren en zijn vlaggenschip een frisser, moderner imago te geven. Ook het spel zelf zal dit najaar onder handen genomen worden tijdens een groot offensief. Behalve het DNA van het gokspel wordt alles herbekeken, zegt Frederix, al wordt dat ook een moeilijke evenwichtsoefening. “Jongere spelers moeten opnieuw aangetrokken worden tot het spel, maar tegelijkertijd moeten de huidige spelers hun Lotto blijven herkennen. Het wordt een werk van lange adem om Lotto weer op het goede spoor te zetten. Maar dankzij onze meest recente reclamecampagne zien we dat de imagoparameters al aan het verbeteren zijn.”

Een eerste stap richting een nieuwe Lotto werd de voorbije weken al gezet, samen met de hervorming van Joker tot Joker+. Sophie Dewaele, wat op een zijspoor geraakt bij VIJFtv, presenteert voortaan de trekkingen op Eén en moet het programma zo een bekend gezicht geven. Ook het saaie, witte decor werd vervangen door een warmere achtergrond om de kijkers een ander beeld van de Lotto en Joker te geven. Kostprijs van deze eerste stap: 1,4 miljoen euro.