Direct naar artikelinhoud

Hard werken, veel fun, en liefst tegelijk

Bied pas afgestudeerden fun, zij geven je alles wat ze in zich hebben. Bedrijven die de switch niet willen maken, dreigen voor voldongen feiten te komen staan. 'Generatie Z zal hoe dan ook bepalen hoe wij de komende decennia werken.'

Work hard, play hard, de leus van de veertigers onder u, was al even vervangen door work hard, play harder van de twintigers en jonge dertigers. Maar voor de jongste generatie die op het punt staat de arbeidsmarkt te bestormen, de zogenaamde generatie Z van 16- tot 21-jarigen, mag het nog allemaal wat sneller gaan. Work, play, work, play staat bij hen op eindeloze repeat. Dat blijkt uit een onderzoek dat trendbureau Trendwolves samen met uitzendkantoor Accent Jobs uitvoerde bij duizend Belgen tussen 16 en 64 jaar.

Pingpongtafels en glijbanen in interieurs vol felle kleurtjes en trendy salons in plaats van de traditionele kantooropstelling, dus? Absoluut. Maar het is meer dan dat, zegt Tom Palmaerts van Trendwolves. "Daar tegenover staat dat deze jongeren ontzettend ambitieus zijn en wel degelijk bereid om heel hard te werken. Dagen aan een stuk non-stop zelfs als het moet, zolang ze maar leuke collega's hebben en dat ze op hun werkplek ook voldoende ontspanning aangereikt krijgen."

Want als generatie Z, in tegenstelling tot de 22- tot 35-jarigen van generatie Y, ergens niet mee worstelt, dan is het wel het evenwicht tussen werk en privé. Die twee lopen voor hen naadloos in elkaar over. Geen slechte evolutie, meent Palmaerts. "Oudere generaties die een dipje hebben, die staren tien minuten wezenloos naar hun computer. De jongeren gebruiken die tijd om te sporten en kunnen daarna weer gefocust aan het werk."

Het klinkt allemaal leuk, maar hoe zet je dat om in de praktijk als bedrijf dat graag veelbelovende schoolverlaters wil aantrekken? Een van de gouden regels is: niet te hiërarchisch zijn, ondervond mede-enquêteur en CEO van Accent Jobs Jérôme Caille. "En daarnaast: communiceer transparant, onderneem duurzaam en stimuleer creativiteit. Denk voor dat laatste aan de pizzaregel van Jeff Bezos, de CEO van Amazon. Hij zegt dat twee pizza's genoeg moeten zijn om ieder lid van een vergadering van eten te voorzien. Is er meer volk, dan ben je niet meer efficiënt. Kleine groepjes zijn nu eenmaal creatiever. Bedrijven zullen deze richting wel uit moeten, als ze de beste werknemers willen houden. Want uit de enquête blijkt dat generatie Z er niet tegen opziet om naar het buitenland te verhuizen."

Palmaerts is even optimistisch over de dromen van de jongste generatie werknemers: "Ik zal een boude voorspelling doen: generatie Z, dat zijn onze bazen van morgen. De ambitie die ontbreekt bij generatie Y hebben zij in overvloed. Ze zijn flexibeler, doortastender, ondernemender. Kortom: ze hebben meer potentie. Daardoor zullen zij, en niet de oudere generatie, heel snel de fakkel overnemen. Het zijn zij die zullen bepalen hoe werken eruit zal zien de komende tien, vijftien jaar."

Stan De Spiegelaer, arbeidssocioloog aan het European Trade Union Insitute, tempert. "Ik geloof niet zo zeer in generaties. Volgens mij heeft het meer te maken met levensfases. Ik vraag me dan ook af wat er overblijft van hun idealen, zodra ze zich settelen. Niet zo veel, vermoed ik."

Flexibele bedrijven

Maar dat de manier waarop we werken zal evolueren, gelooft hij wel. "De grote uitdaging zal zijn om groepen werknemers met heel uiteenlopende visies op wat werken moet zijn, met elkaar te doen samenwerken. Dat wordt niet eenvoudig. Maar op zich houdt niks deze evolutie tegen: de arbeidsmarkt en het arbeidsrecht zijn er klaar voor. De sleutel zal liggen bij de bereidheid van de bedrijven. Hoe flexibel willen zij zijn?"

Wel, behoorlijk flexibel, weet directeur-generaal van het Verbond van Belgische Ondernemingen Bart Buysse. "Wij hebben met het VBO ook al ondervonden dat de verwachtingen van jongeren kwalitatief heel hoog liggen. Maar we zien ook dat bedrijven zich daarop beginnen te organiseren. Er wordt druk nagedacht over hoe structuren en arbeidstijden anders ingericht kunnen worden."

Dat kan niet overal even makkelijk, maakt Buysse enig voorbehoud, het zal altijd op maat van het bedrijf zijn. "Maar het bewustzijn is er zeker en dat is ook nodig. Bedrijven beseffen heel goed dat het de manier is om werknemers aan te trekken en vooral: om ze te houden."