Direct naar artikelinhoud

"Ik kan zo veel r ommel maken als ik wil, er is toch n iemand die het ziet" Was 't nu break?

Wanneer je op de webshop Papiermier belandt, klik je al snel uren weg tussen de leukste papierwaren uit alle uithoeken van wereld. Evelien Vyvey uit Wijgmaal heeft er meer dan voltijds de handen mee vol en ook haar man Mario Appeltants springt na zijn uren bij. Een webshop bolwerken, hoe doe je dat? Goesting sloeg z'n tentje op in het hoofdkwartier van Papiermier.

"'s Middags begin ik vaak al met groenten snijden voor het avondeten, of ik hang snel de was op. Dat is het voor- en nadeel van een webshop van thuis uit runnen. Binnenkort krijgt onze gang een nieuwe kleur, dus mijn verfpauzes staan ook al vast." (lacht)

Stock o' clock

"Het succes van Papiermier zit in ons ruime aanbod. Daarom is het belangrijk om die grote stock te inventariseren. We importeren items uit Korea, Japan, Amerika... enkel Australië staat er niet tussen! We kopen uitsluitend aan wat we zelf leuk vinden. Het grootste voordeel van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is dat je in je stock alles op elkaar kan stapelen. Je hoeft geen winkelruimte af te huren om alles mooi uit te stallen."

Bestellingen checken

"Ieder ochtend begint met bestellingen verwerken, betalingen controleren en etiketten maken zodat alle pakketten afgewerkt zijn om later op de dag naar de post te brengen. Mijn vaste compagnon is onze kat Karamel, zij volgt ieder stap nauwgezet. Een beetje beweging rondom mij is fijn, want overdag zijn alle contacten digitaal. Mijn werkruimte is wat rommelig, maar dat is het grote voordeel van een webshop: je kan zo veel rommel maken als je wil, er is niemand die het ziet!

"Het is een grote misvatting dat een webshop uitbaten gelijk staat aan wachten achter je computer tot er een bestelling binnenkomt. Het is veel meer dan dat. Je hebt vooral heel veel goesting nodig, want je steekt er meer energie in dan wat je eruit haalt. Maar er zijn natuurlijk ook veel leuke momenten. We verkopen ook via Etsy en daar plaatsen klanten uit Canada, Amerika of Australië soms een bestelling voor een stempel van € 2,95 en dan betalen ze € 4,95 verzendingskosten... daar schrik ik altijd van. De grootste bestelling die we ooit binnenkregen was goed voor enkele honderden euro's. Het was een dagbestedingscentrum dat hun volledige bestelling voor creatieve therapieën bij ons plaatste. Het gaf een serieuze boost om te weten dat we ons steentje konden bijdragen aan zo'n project."

Ochtendrush

Evelien Vyvey (39): "Op een weekdag sta ik op om 7 uur, de kinderen iets later. Mijn dag begint met ontbijten en onze drie dochters Emma (11), Marie (9) en Fien (6) te voet naar school brengen. Daarna ga ik aan de slag voor de webshop."

Afhaalavond

"Tweemaal per week kunnen klanten bij ons thuis pakketjes ophalen. Op vrijdagnamiddag en woensdagavond. Dan zet ik alles klaar in zakjes aan de deur en hoeven klanten niet ongeduldig af te wachten tot het in hun brievenbus zit."

Slaap zacht

"Zelfs wanneer ik ga slapen, is Papiermier nooit ver weg. Op mijn nachtkastje heb ik een notitieboekje liggen waarin ik to do's of ideeën neerpen. De naam 'Papiermier' heb ik trouwens in het holst van de nacht bedacht. In een vingerknip was ik wakker en begon ik het logo uit te tekenen. Toen Mario de volgende ochtend opstond, was alles in kannen en kruiken. Intussen zijn we zeven jaar later en beleven we nog steeds evenveel plezier aan Papiermier."

www.papiermier.be

Naar de post

"In de late namiddag ga ik naar de post, dan kan ik de bestellingen die overdag binnenkomen nog verzenden. Normaal duurt het 2 tot 5 werkdagen vooraleer een pakket aan huis geleverd wordt. Vooral Nederlanders zijn gewoon dat ze de volgende dag meteen hun bestelling toekrijgen, maar dat is een service die helaas enkel de hele grote webshops kunnen aanbieden. Rond 16u, wanneer ik terug ben van de post, stop ik met werken om de kinderen weer op te pikken, hen te helpen met huiswerk en het eten klaar te maken".

(Social) media managen

"'s Avonds legt Mario zich toe op Papiermier. Hij stelt de nieuwsbrief samen, waar heel wat tijd in kruipt. We hebben meer dan 2.500 inschrijvingen en merken dat het aantal bestellingen na een nieuwsbrief meteen de hoogte in schiet. Het meest hectische moment van het jaar is wanneer we in oktober ter ere van de Papiermierverjaardag onze 'verjaardagdoos' - een soort verrassingspakket - samenstellen. Dan loopt het aantal bestellingen op tot honderd en houden we echte inpakmarathons 's avonds om alles rond te krijgen, zelfs de kinderen komen dan helpen.

Het is leuk om reacties te lezen van klanten, via Facebook of Instagram en zelfs per post. Bij ieder pakketje stop ik gratis enkele postkaartjes als extraatje. Af en toe krijg ik van klanten zo'n postkaart in de bus als bedanking, dat maakt mijn dag meteen goed!"