Direct naar artikelinhoud

Zalando doet Belgen online shoppen

Anderhalf jaar na zijn lancering op de Belgische markt telt de Duitse onlinewinkel naar eigen zeggen een half miljoen klanten in ons land. 'België beent zijn buurlanden op vlak van onlineverkoop stilaan bij', zegt country manager Marijn van Roij.

België is zijn achterstand op het vlak van e-commerce ten aanzien van de buurlanden aan het inlopen. Daar zit Zalando, de Duitse mode- en schoenenwinkel die midden vorig jaar bij ons neerstreek, voor een belangrijk deel tussen. "Zalando heeft de markt van de onlineverkoop in België opengebroken", zegt Van Roij, de 28-jarige Nederlander die verantwoordelijk is voor de Zalandoverkoop in ons land.

Naambekendheid

BeCommerce bedankte Zalando hiervoor reeds met de prijs van de Beste webwinkel. De Belgische vereniging van onlinehandelaars becijferde dat intussen 57 procent van de Belgen op het internet een winkelmandje vollaadt. Met dank aan Zalando, dat andere ketens ertoe aangezet heeft om veel sneller dan verwacht een onlinewinkel te openen.

Met een alomtegenwoordige reclamecampagne heeft Zalando naar eigen zeggen een naamsbekendheid van 90 procent bereikt. Het bedrijf zegt dat inmiddels een half miljoen mensen aankopen op haar Belgische website heeft verricht.

Geen cijfers

"Het gaat daarbij in de eerste plaats om 20- tot 30-jarigen, maar we zien ook dat huismoeders met een druk gezinsleven almaar makkelijker bij Zalando voor kinderen en echtgenoot aankopen doen", zegt Van Roij.

Hoeveel de Belgen kopen bij Zalando? Daarover houdt het Duitse bedrijf de lippen stijf op elkaar. Omzet noch winstcijfers worden gecommuniceerd. Dat geldt niet alleen voor de Belgische markt. Ook in de dertien andere landen waar Zalando actief is, worden er nauwelijks cijfers vrijgegeven.

Winst maakt de onlineverkoper niet. Maar met een omzet die dit jaar wellicht de kaap van 2 miljard euro zal overschrijden is Zalando een van de sterkste groeiers van het moment.

Met meer dan 150.000 producten in de aanbieding heeft Zalando voor elk wat wils in huis. Bestellingen worden uiterlijk binnen de drie dagen geleverd. Wie niet tevreden is krijgt zijn centen terug.

"We zijn uitermate tevreden over de ontwikkelingen in België", zegt Van Roij. Al vindt hij dat ons land geen makkelijke markt is, door de grote regionale verschillen.

"Vlamingen betalen het liefst met Mister Cash. Walen verkiezen Visa en hangen sneller aan de telefoon dan Vlamingen. In Brussel worden we geconfronteerd met een kapitaalkrachtig publiek van expats. Die hebben meer te besteden, maar ze willen wel een website in het Engels."