Direct naar artikelinhoud

In België rijden 1,4 miljoen vuile diesels rond

Elke fabrikant van dieselwagens heeft één of meer modellen in zijn stal die alleen op papier aan de milieunormen voldoen. In realiteit stoten ze twee tot liefst vijftien keer meer uit. In totaal rijden 29 miljoen 'vuile wagens' over de Europese wegen, waarvan 1,4 miljoen in België.

Naar aanleiding van de eerste verjaardag van Dieselgate doorploegde de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment onlangs tal van onderzoeksrapporten, onder andere van de Britse, Franse en Duitse overheden. Daaruit bleek dat vooral de merken Fiat en Suzuki sterk vervuilende wagens slijten. Hun dieselwagens stoten gemiddeld 15 keer meer uit dat de toegestane limiet voor stikstofoxides (NOx). Ook de voertuigen van Renault-Nissan (14x) en Opel (10x) haalden verre van de norm.

Schandpaal

Wél opvallend: nadat het maandenlang publiekelijk aan de schandpaal werd genageld is Volkswagen plots de beste leerling van de klas. De dieselwagens van de Duitse fabrikant stoten nu nog gemiddeld twee keer zoveel stikstofoxides uit dan de Europese norm van 80 milligram per 1.000 kilometer (Euro 6).

"Eén jaar nadat de Amerikaanse autoriteiten VW betrapten op het belazeren van klanten, blijven toch alle producenten sterk vervuilende dieselwagens verkopen", zegt Greg Archer van Transport & Environment (T&E). "Geen enkele Europese overheid die hen tegenhoudt. Ze kijken weg wanneer de producenten alle trucjes uit de kast halen om tijdens testen te laten uitschijnen dat hun wagens conform de milieuvoorschriften zijn. Het wordt tijd dat de overheden ingrijpen en de consumenten beschermen."

27 miljoen tankbeurten

Alleen een complete terugroepactie van álle betrokken dieselwagens kan onze luchtkwaliteit verbeteren, zegt T&E. Volgens de organisatie maakt de uitstoot van wagens elk jaar duizenden doden. In ons land alleen al zouden 2.300 mensen vroegtijdig overlijden door te veel blootstelling aan stikstofdioxide (NO2).

Vorige week kwam een onderzoeker aan de Toulouse School of Economics ook al tot gelijkaardige conclusies. "Op papier is het verbruik van auto's en de bijhorende CO2-uitstoot gedaald", zegt Mathias Reynaert. "Maar het overgrote deel van die vooruitgang is het resultaat van testmanipulatie en andere trucs." Hij kwam tot die conclusie door 27 miljoen tankbezoekjes van Nederlandse bedrijfswagens te analyseren. Reynaert kwam tot de vaststelling dat bij Renault het verschil tussen de vooropgestelde en de werkelijke uitstoot het grootst is. Toyota en Ford vervolledigen in zijn onderzoek het podium.