Direct naar artikelinhoud

Privacycommissie: Regels op kindersites

De Privacycommissie waarschuwt kinderwebsites dat ze er op moeten toezien dat surfgedrag en data van minderjarige gebruikers niet worden verhandeld. Uit onderzoek van 72 kinderwebsites, waaronder Studio 100, blijkt dat zij door zeker 179 datamakelaars werden gevolgd. 'Een onwettelijke vorm van informatiegaring', zegt voorzitter Willem Debeuckelaere.

Onderzoeksjournalisten Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis (De Correspondent) ontdekten tijdens onderzoek voor hun boek Je hebt wél iets te verbergen dat kinderwebsites niet alleen aan adverteerders surfgedrag van gebruikers doorspelen, maar ook aan datamakelaars die informatie van de kinderen voor commerciële doeleinden op het web verkopen op flitsveilingen. In drie minuten die ze bijvoorbeeld op de website van het Belgische Studio 100 doorbrachten, vonden er vier flitsveilingen met tientallen bedrijven plaats.

In zijn privacyvoorwaarden schuift Studio100.be alle verantwoordelijkheid voor derden af. "Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met persoonsgegevens omgaan", klinkt het.

Gevoelig thema

Een kleine test van De Morgen wees uit dat ook surfgedrag op kinderwebsites als VRT Ketnet en VTM KZoom gevolgd wordt door zogeheten 'trackers'. De kinderwebsite van de openbare omroep wordt onder meer gevolgd door ScorecardResearch, eigendom van het Amerikaanse comScore Inc., "een toonaangevende mondiale marktonderzoeker die trends en gedrag op het internet bestudeert en rapporteert".

Zowel de VRT als Medialaan benadrukte gisteren dat ze de privacy van hun gebruikers ernstig nemen. "We beseffen dat privacy een gevoelig thema is. Daarom houden we ons privacybeleid geregeld tegen het licht", zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. "Het klopt inderdaad dat er een aantal trackers actief is op de Ketnet-site. De gegevens die zij opleveren, gebruiken we om het aanbod op de site aan te passen aan de vraag van de gebruikers. Het is ook belangrijk om te benadrukken dat het om anonieme tracking gaat. De surfgegevens kunnen niet worden gekoppeld aan de beveiligde profielen van de gebruikers van de Ketnet-site."

Ook Medialaan noemt de website van VTM Kzoom volledig conform de huidige privacywetgeving. "Wie de site wil gebruiken, heeft daarvoor een Medialaan-account nodig. We doen wat voor ons mogelijk is om te zorgen dat minderjarigen enkel met toestemming van hun ouders de website kunnen gebruiken. Het klopt inderdaad dat er op de VTM Kzoom-site een aantal trackers aanwezig zijn, maar die hebben stuk voor stuk een belang voor het correct functioneren van de site. Trackers met bijvoorbeeld direct marketingdoeleinden komen niet op de site."

Maar Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Federale Privacycommissie, vindt dat onvoldoende. Regels voor kinderwebsites moeten strenger, vindt hij. "Het is volgens het Belgische recht nu al onwettelijk als informatiegaring heimelijk gebeurt, zonder dat de gebruiker op de hoogte is. Ook voor het plaatsen van cookies zou telkens de toestemming gevraagd moeten worden. Elke data-inzameling op kinderwebsites gaat nu ook al in tegen de geest van de nieuwe Europese privacywet. Die wordt in 2018 van kracht en stelt dat identificerende gegevens van personen onder de zestien niet verzameld mogen worden zonder toestemming van de ouders."

Dweilen met kraan open

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) zegt via zijn woordvoerder te vertrouwen op het toezicht van de Privacycommissie. Hij zal ze wel versterken naar Nederlands model, "waar databedrijven waarschuwingen en boetes kunnen krijgen als ze privacyregels overtreden".

Debeuckelaere zegt daar naar uit te kijken. "Met de huidige middelen dweilen wij met de kraan open, zeker tegenover buitenlandse bedrijven."

► FOCUS 17-19