Direct naar artikelinhoud

Waalse concurrentie knaagt aan Brussels Airport

Brussels Airport in Zaventem heeft in de eerste jaarhelft beduidend slechter gepresteerd dan vergelijkbare luchthavens in Europa. Stuk voor stuk - behalve het door de British Airways-staking geteisterde Londen Heathrow - ontvingen ze meer passagiers en maakten ze een serieuze sprong voorwaarts op het vlak van vracht. Zaventem moest het met minder reizigers stellen en ziet zijn vrachttrafiek slechts schoorvoetend hernemen.

In zijn communiqué haalt Brussels Airport de aswolk als grote schuldige aan. Dat kostte de nationale luchthaven natuurlijk een paar honderdduizend passagiers, maar dat geldt evengoed voor Wenen, Kopenhagen en Zürich. De intercontinentale trafiek ging erop vooruit door de opening van nieuwe bestemmingen en de verhoging van frequenties op enkele routes. Het schoentje knelt bij het Europese verkeer.

De sterkhouder van de Europese routes, Brussels Airlines, ging er amper met 0,7 procent op vooruit, wat de achteruitgang bij andere luchtvaartmaatschappijen niet kan compenseren. De verklaring voor die gang van zaken is eenvoudig: Brussels South. Met Ryanair op kop zuigt de luchthaven van Charleroi bijna alle groei in de Europese trafiek naar zich toe. Daardoor steeg de trafiek er met zo’n 32 procent.

Daarbij komt dat de vakantievluchten van de touroperators vorig jaar relatief goed standhielden, maar dit jaar minder passagiers hadden. Bovendien verhuist Jetairfly vluchten naar Charleroi.

Het vrachtverkeer ziet wel een stijging met bijna 5 procent, maar die verbleekt bij de groeipercentages van de concurrentie. Die schommelen tussen 21 en 33 procent. Bovendien was de eerste helft van 2009 al barslecht. Ook hier speelt de concurrentie van een Waalse luchthaven, in dit geval Bierset, een sleutelrol. Luik haalde Zaventem vorig jaar al in en bouwt die voorsprong verder uit.