Direct naar artikelinhoud

Onbedoeld in lachen uitbarsten

Visueel snoepgoed voor stripliefhebbers en 'martial arts'-fanaten

STRIPVERFILMING l Elektra HH

Jan Temmerman

Als Hollywood en de Amerikaanse stripfabriek Marvel Comics de handen in elkaar slaan, levert dat soms populaire kaskrakers op. Denk maar aan Spider-Man en de X-Men-films. De resultaten kunnen evenwel ook (filmisch en/of financieel) behoorlijk tegenvallen, zoals recentelijk het geval was met The Hulk van Ang Lee en Daredevil met Ben Affleck in de titelrol. In die laatste film was er een rolletje weggelegd voor het Marvel-personage Elektra (vertolkt door Jennifer 'Alias' Garner) en hoewel zij toen snel aan haar einde kwam, heeft Hollywood haar inmiddels weer uit de doden gewekt en in één moeite door een hele film cadeau gedaan.

Tijdens de proloog van Elektra worden enkele new-ageachtige vaagheden over de eeuwige strijd tussen goed en kwaad verteld, samen met wat comics-wetenswaardigheden over mysterieuze meesters die in de toekomst kunnen kijken en die 'misschien' zelfs doden kunnen laten verrijzen. Voilà, er is geen enkel bezwaar meer om Elektra opnieuw ten tonele te laten verschijnen.

We leren Elektra (opnieuw Jennifer Garner) kennen als een even gracieuze als gevaarlijke moordmachine. Vooral haar hallucinante handigheid met de sai, een soort driepuntige dolk, is even legendarisch als levensbedreigend. De manier waarop ze met haar in rood leder verpakte kontje wiegend het beeld uitloopt, is daarentegen alleen maar adembenemend.

Elektra is een vrouwelijke huurdoder, die om haar talrijke opdrachten te coördineren zowaar een eigen agent heeft. Die mag haar E noemen en laat haar op tijd en stond weten wie zij moet ombrengen. Misschien zal het u verbazen, of juist geruststellen, maar ondanks haar professionele efficiëntie - zelf omschrijft Elektra haar werk als 'afdankingen' of 'personeelsinkrimping' - maakt zij geen al te gelukkige indruk. Een sociaal leven lijkt ze niet te hebben en ze heeft soms last van slapeloosheid. Als ze wel kan slapen, wordt ze regelmatig geplaagd door nachtmerries, doorgaans in de vorm van flashbacks die duidelijk maken dat zij het vroeger ook al niet makkelijk had. Maar Elektra is nu eenmaal een stoere madame, die geen medelijden heeft met haar slachtoffers, dus waarom zouden wij dat met haar hebben?

Bij een nieuwe opdracht hapert er echter iets. Elektra merkt dat de haar toevertrouwde slachtoffers een vader (Goran 'E.R.' Visnjic) en zijn tienerdochter Abby (Kirsten Sprout) zijn. Hoewel zij niet de gewoonte heeft zich vragen te stellen over de motieven van haar opdrachtgevers kan of wil Elektra deze keer de moorddadige klus niet klaren. Meer zelfs, ze neemt de man en zijn dochter in bescherming en dat is maar goed ook, want er zijn meteen al nieuwe huurdoders op komst die duidelijk minder scrupules zullen hebben dan Elektra.

Behalve die ninjadoders heeft de opdrachtgevende misdaadorganisatie, De Hand, ook de vrije beschikking over een aantal handlangers met mysterieuze superkrachten, zoals de reus Stone, die niet eens wankelt als er van dichtbij een lading hagel tegen zijn borst geknald wordt. Of Tattoo, die op zijn lichaam afbeeldingen draagt van roofvogels, slangen en wolven die te gelegener tijd een eigen leven leiden. En er is ook nog de griezelige goth-schoonheid Typhoid, die met haar adem alleen al dood en verderf kan zaaien.

Kortom, Elektra zal haar handen, met bijbehorend wapenarsenaal, meer dan vol hebben om zichzelf en haar beschermelingen in leven te houden. Dat zorgt voor een opeenvolging van met visuele en cgi-effecten volgestouwde vecht- en achtervolgingssequenties, al dan niet in slowmotion en vaak gesitueerd in mooie, oriëntaals geïnspireerde decors en locaties. Dit soort actiefilm wil vooral visueel snoepgoed bieden voor stripliefhebbers en martial arts-fanaten. Wie niet tot dat doelpubliek behoort en weigert zijn of haar verstand op nul te zetten, zal bij het bekijken van Elektra veeleer in lachen uitbarsten. En dat was duidelijk niet de bedoeling van de makers.

Regie Rob Bowman Vertolking Jennifer Garner, Goran Visnjic, Kirsten Prout, Terence Stamp, Will Yun Lee Land VS SPEELDuur 97 minuten