Direct naar artikelinhoud

Heeft VTM haar Aimé Van Hecke gevonden?

Het nieuws sloop de voorbije week voor velen onopgemerkt voorbij: Jan Segers, het creatieve brein van productiehuis Eyeworks, wordt algemeen programmadirecteur bij de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), de moederholding van zorgenkindjes VTM en Kanaal Twee. Nochtans is Segers een bejubeld en verguisd tv-maker die nu zijn hoogtepunt bereikt op een cruciaal moment. Het is nu of nooit voor de VMMa. Is Segers daarbij de juiste man op de juiste plaats?

VTM aasde al langer op Jan Segers, die zich de afgelopen jaren al incontournable had gemaakt bij de commerciële zender als spilfiguur bij Jambers' Televisiefabriek. Dat productiehuis klom op tot exclusieve hofleverancier van de commerciële zender en ging daarna op in de Nederlandse tv-gigant Eyeworks. Sindsdien is Eyeworks België uitgegroeid tot de hitmachine die het hachje van VTM en Kanaal Twee al meermaals redde met kijkcijfertoppers als De Pfaffs, De nieuwe mama, Boer zkt vrouw, Allez allez Zimbabwe, Toast Kannibaal, Supernanny en Open & Bloot op Kanaal Twee.

Een indrukwekkend palmares, maar iedere medaille heeft een keerzijde. Naast het predikaat van succesvol tv-maker geniet Segers ook de bedenkelijke reputatie een meedogenloze slavendrijver te zijn die er zijn hand er niet voor omdraait een loopje met de werkelijkheid te nemen om een kijkcijferhit te scoren. Dat verwijt komt weliswaar doorgaans uit de mond van misnoegde ex-medewerkers, maar Segers gaf in een interview met De Morgen eind vorig jaar zelf toe dat er in het verleden bij de roemruchte Televisiefabriek fouten zijn gemaakt.

Segers wordt wel eens de tovenaarsleerling van Paul Jambers genoemd, maar verstaat ook de kunst om een, doorgaans in het buitenland gekocht, format om te turnen tot complexloos entertainment dat verschillende lagen van de Vlaamse bevolking aanspreekt. Het soort programma's waar VTM luidop van droomt sinds de zender zichzelf herontdekt heeft als familiezender.

Segers doorziet ook als geen ander wat een zender wil. Kijk maar naar Witte raven en De nieuwe mama, beiden door Segers geproduceerd voor respectievelijk VRT en VTM. Programma's die uitgaan van het zelfde idee, maar behoorlijk verschillend. VTM-bezieler Christiaan Van Thillo moest tot zijn eigen razernij vaststellen dat Witte raven beschaafder afstak tegenover VTM's De nieuwe mama, en de VRT-strategen maakten van dat onderscheid maar wat graag gebruik om in de verf te zetten welke zender de mensen echt respecteert.

Maar betekent de komst van Segers nu dat dat de kijker op VTM een nog grotere stormloop van De nieuwe mama's en Supernanny's mag verwachten? Je zou het Segers gezien zijn staat van dienst makkelijk kunnen verwijten, maar de afgelopen jaren was hij bij VTM ook de voorvechter van programma's die niet in het typische 'makkelijke' VTM-profiel passen maar van niet te verwaarlozen belang zijn voor het prestige van de zenders.

Zo zorgde hij ervoor dat VTM de gok waagde om Château Bravoure en Kopspijkers te maken. Helaas zijn dat vaak programma's die ondanks hun goede bedoelingen de mist ingaan bij VTM. En dat is voorlopig Segers' achilleshiel als tv-maker: zodra hij afwijkt van zijn succesformule loopt het fout.

Als eindverantwoordelijke van alle programma's van beide VMMa-zenders VTM en Kanaal Twee, een nieuwe functie bij het mediabedrijf, staat Segers nu op gelijke hoogte met VRT-goeroe Aimé Van Hecke, wiens aandeel in de wederopstanding van de VRT je niet kunt minimaliseren. Bij Eyeworks heeft Segers de afgelopen jaren bewezen dat hij voor een ongelooflijke drive binnen een ploeg kan zorgen. Net wat ze bij de Vlaamse Mediamaatschappij nodig hebben, want ondanks alle inspanningen en regelmatige opstekers slaagt het mediabedrijf er maar niet in om helemaal overeind te krabbelen.

Met de (r)evolutie van de digitale televisie is het vijf voor twaalf voor VTM-Kanaal Twee om er helemaal opnieuw te staan als 'gewone' tv-zenders. En mensen met nog meer feeling voor commerciële televisie dan Jan Segers lopen er in Vlaanderen niet rond. Nu nog afwachten of hij ook de capaciteiten heeft om voor een Aimé Van Hecke-effect te zorgen bij de VMMa.