Direct naar artikelinhoud

Spuuglelijk? Vergeet het, dit is modebewust

Uw voeten zullen u dankbaar zijn. Wie deze lente/zomer fashionable voor de dag wil komen, doet dat niet op killerheels maar op ortopedische sandalen. Spuuglelijk, zegt u? Ja, maar ook comfortabel en daardoor commercieel gezien niet eens zo'n domme zet.

"Is dit de lelijkste schoen ter wereld?", vroeg de Britse krant Daily Mail zich af, toen Céline vorig jaar haar modellen in zwarte, plompe sandalen met pluis de catwalk opstuurde. Nee, blijkt het antwoord. De schoenen die Céline toonde, bleken volledig in lijn met wat ook Prada, Givenchy en Marc Jacobs showden tijdens de voorstellingen van hun collecties voor lente/zomer voor 2014, en ook in lijn met wat fashionista's omschrijven als de nieuwe it-shoes. Die nieuwe it-shoes zijn voornamelijk ugly shoes: onelegant, plat schoeisel, met velcro en uit plastic, op dezelfde leest geschoeid als de Teva's en Birkenstocks die velen onder ons diep in hun kasten verstopt hebben.

Maar het traject is bekend: wat op de catwalk begint, wordt een paar weken later aan de voeten van modebewuste bekendheden als Alexa Chung en Ashley Olsen gespot, en vervolgens ook in het straatbeeld, mede dankzij de Zara's en H&M's van deze wereld.

Pedicure

De hype mag dan een feit zijn, dat wil nog niet zeggen dat de schoenen plots mooi zijn geworden. "Volgens mij blijven Birkenstocks en Teva's, net als hun afgeleiden, ugly as hell", zegt de Gentse styliste Emma Gelaude. Ze vindt het wel logisch dat de modewereld de comfortabele kaart trekt. "Elke dag op torenhoge stiletto's rondlopen, dat lukt niemand. Mensen moeten op bepaalde momenten overschakelen op wat gemakkelijkers." En dat schijnen de ontwerpers ook te snappen. "De lelijke, platte schoenen passen ook volledig binnen de sportieve, comfy, gezonde trend die bij veel mensen al verschillende seizoenen goed aanslaat."

Absoluut toonbeeld daarvan zijn de sneakers: ook niet meteen wat je noemt sexy en elegant. Maar verkopen doen ze wel. Marktleider Nike tekende in de periode 2010-2012 een stijging van 14,2 procent op, Adidas van 13,3 procent. Ook producenten van ander functioneel voetmateriaal doen het goed: de schapenwollen laarzen van UGG zorgde in het derde kwartaal van 2013, in vergelijking met dezelfde periode een jaar voordien, voor een stijging van 1,3 procent tot een ruime 244 miljoen euro.

Succes aan de kassa

Zelfs de trekkingsandalen van Teva deden het in diezelfde periode, voor de hype dus, niet slecht: de verkoopscijfers ging met 0,6 procent omhoog en waren zo goed voor zo'n 13 miljoen euro aan inkomsten. Om maar te zeggen: voor zo'n lelijk eendje duikelen mensen wel hun portemonnee op. En dat hebben ook de grote designers nu gesnapt.

Martien Mellema, fashion director bij Vogue Nederland, is in elk geval fan. "Sandalen als die van Céline en Valentino vind ik net mooi, vrouwelijk ook. Ze passen perfect bij het sexy, nonchalante vrouwbeeld van nu."

Wie ook wat lelijks aan zijn voeten wil schuiven, kan dat wel niet zomaar. "Het moet bij de gelegenheid passen", vindt Gelaude. Niets voor een trouwfeest dus. Ook door Vogue worden er strikte regels gedicteerd: de schoenen mogen er niet uitzien alsof je ze al jaren had, ze moeten nagelnieuw zijn. "Anders lijk je een hippie." Ook het contrast met je outfit moet voldoende groot zijn: combineer dus met een getailleerde broek, een zwierig jurkje. En, last but not least: "Een goede pedicure is een must."

Eigenlijk zouden we niet heel erg verrast mogen zijn door de lelijke schoenen. De nieuwste trend die enkele weken geleden in hipsterland een feit werd is 'normcore' oftewel: mode voor wie zich realiseert dat hij een van de 7 miljard is. De trend, die vanuit New York komt overgevlogen, houdt in dat hippe jongeren zich als Amerikaanse toeristen van middelbare leeftijd kleden. Lees: een fleece, een honkbalpet, onbeduidende sportschoenen, en jawel: witte sokken. 'Normcore' is volgens de kenners een reactie op de "vermoeiende zucht naar authenticiteit". In plaats van zich voortdurend te willen onderscheiden van anderen, vereert de nieuwe hipster de garderobe van Jan Modaal.

"Mode: dat is actie en reactie", zegt ook Mellema. Al gelooft zij, net als Gelaude, dat de comfortabele trend nog wel even aanhoudt. Ook komende winter zullen bijvoorbeeld nog verschillende designers en merken met platte modellen uitpakken.

"Maar er zullen evenzeer weer hakken boven de 13 centimeter gespot kunnen worden. Het hangt van merk af. Glamoureuze huizen als Cavalli of Zanotti zullen zich hier nooit volledig op toeleggen."