Direct naar artikelinhoud

PayPal wil een virtuele portefeuille worden

De Amerikaanse betalingsoperator PayPal wil zijn actieterrein van het internet uitbreiden naar de fysieke wereld. De ambities zijn groot: het bedrijf wil niet alleen concurreren met bestaande betalingsmodaliteiten als debet- en kredietkaarten, maar wil op termijn ook de lederen portefeuille in uw tas of broekzak overbodig maken.

PayPal groeide sinds zijn oprichting in 1998 uit tot het belangrijkste online betalingssysteem, en voert vandaag de online betalingen van meer dan 100 miljoen geregistreerde gebruikers uit, in 190 landen en in 25 munteenheden. De dienst is een soort online portemonnee: gebruikers slaan er eenmaal de gegevens van hun kredietkaart of hun bankrekening in op, en kunnen vervolgens snel en eenvoudig betalingen uitvoeren door middel van hun loginnaam en wachtwoord.

PayPal maakt zich ondertussen klaar om die dienst overal te introduceren waar er internet is. Het zit al op de Xbox 360-spelconsole van Microsoft. Maar het grote offensief zullen Amerikaanse PayPalgebruikers het komende jaar zien. Stilaan zullen ze, via een app op hun mobiele telefoon of een speciale aan PayPal gekoppelde debetkaart of MasterCard-kredietkaart, in twintig nog niet nader genoemde nationale winkelketens fysieke betalingen via PayPal kunnen uitvoeren. "Het is altijd onze bedoeling om onze diensten wereldwijd te lanceren, dus Europa volgt", zegt productdirecteur Sam Shrauger.

Qua gebruiksgemak heeft PayPal niet echt een voordeel op wat er al bestaat. Microsoft levert zelf al de mogelijkheid aan Xbox 360-eigenaars om hun kredietkaartgegevens op zijn servers te parkeren, zodat ze die niet iedere keer opnieuw hoeven in te voeren wanneer ze een aankoop doen. En in een winkel of supermarkt wordt het moeilijk om het gebruiksgemak van een pinkaart te evenaren. "We zien de PayPal-dienst niet als een concurrent voor actieve betalingen", zegt Shrauger. "Maar wat als we alles wat daarboven zit vervangen door één intelligent systeem? Dat je getrouwheidskaarten en kortingscoupons automatisch in je PayPal-app zitten?"

Rekening delen

PayPal houdt zich dus een toekomst voor ogen waarin het niet alleen uw betalingen regelt, maar ook de getrouwheidsprogramma's van uw supermarkt. Bovendien zijn er tal van extra mogelijkheden voorhanden. Laura Chambers, directeur van de mobiele telefoonafdeling van PayPal, toonde De Morgen bijvoorbeeld een toepassing op de PayPal-app waarmee gebruikers na een restaurantbezoek de rekening kunnen delen. "Er moet meer in zitten dan gewoon de mogelijkheid om je bankrekening op zak te hebben", zegt Chambers. "Je kunt met de PayPal-app ook rechtstreeks geld oversluizen van je ene rekening naar je andere. Het feit dat je dat nog moet doen, is dikwijls een inval die je op straat krijgt. Dankzij onze app kun je dat nu ook onmiddellijk doen."

Het verhaal van de mobiele portemonnee is niet nieuw. Ook Ericsson en Google zijn er mee bezig. En de inspanningen gaan niet zonder slag of stoot. Marktonderzoeksbedrijf Gartner denkt dat er eind dit jaar liefst 141,1 miljoen gebruikers ter wereld zullen zijn die mobiel betalen, een toename van 38 procent ten opzichte van 2010. De wereldwijde opbrengsten die daaruit komen, gingen van 49 miljard dollar (34 miljard euro) vorig jaar naar 86 miljard dollar (60 miljard euro) nu. Een groot deel daarvan komt van ontwikkelingslanden, waar er meer mensen een mobiele telefoon dan een bankrekening hebben, maar recente inspanningen van internetmerken als Amazon en eBay zorgden ook voor een opmars in het westen.

Niet kwaad, maar de groei in de opkomende sector gaat volgens Gartner veel trager dan bedrijven die ermee bezig zijn hadden vooropgesteld. "De succesmodellen in ontwikkelingslanden als Kenia en de Filippijnen vallen niet zomaar over te zetten naar andere markten", zegt researchdirecteur Sandy Shen van Gartner. "In de geïndustrialiseerde wereld is het vooral een kwestie van het consumentengedrag te veranderen, en consumenten ervan te overtuigen te betalen met mobiele telefoons in plaats van met cash of kaarten."

Maar binnen die opkomende markt speelt PayPal wel op als een sterke groeier. De inkomsten die het bedrijf binnenhaalde via mobiele betalingen zijn exponentieel gestegen: van 140 miljoen dollar (97 miljoen euro) in 2009 naar 3 miljard dollar (2 miljard euro) dit jaar. Tegen 2013 moet dat bedrag al gestegen zijn naar 7,5 miljard dollar (5,2 miljard euro). "Het mooie is dat we met de 3 miljard dollar die we nu al genereren uit mobiele betalingen nauwelijks inkomsten afnemen die anders naar het internet zouden zijn gegaan", zegt Chambers. "Het is vooral nieuw geld."