Direct naar artikelinhoud

Google stoot Apple van de troon als meest waardevolle merk

Na drie jaar moet Apple de rol lossen als 's werelds meest waardevolle merk. In een ranking die gedomineerd wordt door technologiebedrijven, valt die eer nu Google te beurt.

Terwijl de merkwaarde van de zoekgigant het laatste jaar met veertig procent steeg, tot bijna 116 miljard euro, moest de producent van de iPhone en de iPad een vijfde van het zijne prijsgeven. Dat is wel nog altijd goed voor een tweede plaats, in een top tien die volledig uit Amerikaanse merken bestaat.

"Apple heeft steeds gestaan voor nieuwe producten die de wereld schokten", zei Oscar Yuan van Millward Brown, het Amerikaanse marktonderzoeksbureau dat de ranking opstelde, aan Forbes. "Tegenwoordig zijn Apples innovaties eerder evolutionair dan revolutionair, terwijl Google de omgekeerde richting uitgaat."

Slim horloge

Dit jaar lanceerde de Californische zoekmachine zijn Google Glass, een camerabril die technologie en het dagelijkse leven nog dichter bij elkaar brengt. Het is vier jaar geleden dat Apple met de iPad nog een echt nieuw product voorstelde.

"Google blijft consumenten en de zakenwereld verbazen met producten die ze nog nooit hebben gezien", aldus Yuan. Binnenkort komt het ook met een 'slim horloge' op de markt, dat draait op Googles alomtegenwoordige besturingssysteem Android.

Budweiser, onderdeel van de Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev, haalt plaats 35 in de lijst.

Meest waardevolle merken

1. Google

2. Apple

3. IBM

4. Microsoft

5. McDonald's