Direct naar artikelinhoud

2011 belooft grand cru-jaar te worden voor Duitse luxewagens

De drie grote Duitse luxewagenbouwers BMW, Audi (VW) en Mercedes-Benz (Daimler) hebben er al drie fantastische kwartalen op zitten. Als de trend zich doorzet kunnen ze dit jaar alledrie een nieuw verkooprecord neerzetten, ondanks sombere economische vooruitzichten in Europa.

BMW kon zijn positie als nummer één verdedigen met een verkoop van 1,02 miljoen wagens (+15%). De Münchense groep profiteerde van een sterke verkoop van vlaggenschip 5-Series en een goede start van de terreinwagen X3. "Daarmee zitten we op schema om dit jaar 1,6 miljoen wagens te verkopen", zegt marketingdirecteur Ian Robertson.

Directe achtervolger Audi kon de kloof iets dichten dankzij een groei met 17 procent tot 973.200 stuks. Dat had het merk met de vier ringen vooral te danken aan de vernieuwde Audi A6 en de in Brussel geassembleerde benjamin, de stadswagen A1.

Mercedes-Benz, het vlaggenschip van de groep Daimler, zette in september zijn beste verkoopresultaat neer dankzij de C-Klasse. Mercedes klokte over de voorbije drie kwartalen af op 919.288 (+8%) stuks.

China is andermaal de rode draad in de goede cijfers van de luxewagenbouwers. De Duitse fabrikanten spelen handig in op de honger van rijke Chinezen naar exclusieve westerse wagens. Marktleider Audi zag de verkoop er met 30 procent aantrekken tot 226.010 stuks. Dat zijn er al ruim 40.000 meer dan op zijn Duitse thuismarkt.

Audi wil nog een vervolg breien aan het Aziatische succesverhaal en dit jaar voor het eerst 300.000 wagens verkopen in China. Daarvoor rekent het op de introductie van extra modellen zoals de A1.

Analisten zijn er alvast van overtuigd dat de Chinese markt nog meer Duitse luxeproducenten kan slikken. "Groeicijfers van meer dan 20 procent voor BMW en Audi zijn er gezond", zegt Arndt Ellinghorst van Credit Suisse.

Ondertussen ontdekken de luxewagenfabrikanten ook andere groeimarkten als Rusland, Brazilië en India. In volumes gaat het slechts om enkele duizenden wagens per jaar, maar de groeicijfers van soms meer dan 50 procent tonen dat er nog veel potentieel in zit. China en die nieuwe groeilanden kunnen de komende jaren het verschil maken in de strijd om het marktleiderschap.

Al bij al zijn de verschillen tussen de drie autobouwers beperkt. Nummer één BMW heeft een voorsprong van slechts 50.000 wagens op Audi, dat Mercedes met ongeveer evenveel stuks achter zich laat. De achtervolgers hebben plannen om de kloof te dichten. Audi wil BMW al binnen enkele jaren onttronen, Daimler-topman Dieter Zetsche geeft zich tot 2020 om opnieuw de nummer één te worden.