Direct naar artikelinhoud

Een Gents gezin in de Groote Oorlog

Eén, zondag 12/1, 21u20

Als de potsierlijke pruiken- en wassen-neuzenparade Albert II iéts heeft geleerd, dan is het wel dat bij Vlaamse fictiereeksen uiterst behoedzaam dient te worden omgesprongen met de omschrijving 'prestigieus'. Een vlag die zelden de lading dekt, omdat ze te pas en vooral te onpas als ordinair promotioneel vaantje wordt gehesen.

Maar deze keer mag ze fier wapperen over de Westhoek. Met dank aan dit drama in tien bedrijven dat zich nu al aankondigt als een van de absolute hoogtepunten van dit nieuwe televisiejaar. De pas voor zijn hele oeuvre gelauwerde regisseur Jan Matthys (Katarakt, De smaak van De Keyser, Quiz me Quick), producent Dirk Impens (The Broken Circle Breakdown) en de elitetroepen van het vaderlandse acteursgilde bundelden de krachten voor dit, jawel, prestigeproject waarmee 'De Groote Oorlog' honderd jaar na het eerste kanonschot wordt herdacht. Kosten noch moeite werden gespaard om ons de gruwel van de eerste wereldbrand te laten herbeleven door de ogen van de Gentse familie Boesman.

Centraal in het verhaal staat dochter Marie (indrukwekkende rol van de debuterende Lize Feryn). We leren haar kennen als een naïeve puber die ervan droomt om, net als haar vader, dokter te worden, maar al snel beseft dat oorlog geen spel is maar bikkelharde realiteit die tot verscheurende keuzes dwingt. Lize belandt als verpleegster aan het front waar ze tussen de doden en gewonden evolueert tot een volwassen, vrijgevochten vrouw.

In Vlaamse velden volgt de impact van de oorlogsjaren op de leden van het Boesman-gezin. Vader en gynaecoloog Philippe (Wim Opbrouck) was er in 1914 nog heilig van overtuigd dat er geen oorlog zou komen. Tot land, stad en huis worden bezet en hij zich bereid verklaart om met de vijand mee te werken aan de oprichting van een door de Duitsers gesteunde Vlaamse universiteit.

Moeder Virginie (rol van Barbara Sarafian) is een sterke vrouw die voedsel bedeelt aan de armen en met de moed der wanhoop probeert om haar gezin bij elkaar te houden. En dat is geen gemakkelijke opgave, want oudste zoon Vincent (Matthieu Sys) vecht in de loopgraven en verandert midden de oorlogsgruwel van een gedreven idealist in een bijtende cynicus. Guillaume (Wietse Tanghe) is dan weer een plantrekker eerste klas die, hoewel soldaat tegen wil en dank, overal door de mazen van het net weet te glippen.

Over de serie werden maar liefst drie boeken geschreven. De Bezoekersgids die geïnteresseerden naar de belangrijkste Vlaamse plaatsen van WO I voert, is pas verschenen bij uitgeverij Hannibal en in het voorjaar brengt Manteau zowel het verhaal van de serie als het, door actrice Lize Feryn geschreven, Dagboek van Marie op de markt.

Maar lezen kan later. Kijken is de boodschap! Want hoewel je nooit echt zeker kan zijn - we zagen slechts enkele previews - lijkt In Vlaamse Velden alles in huis te hebben om uit te groeien tot een topreeks.

Een professioneel gemaakt werkstuk met muziek van Jef Neve, een overtuigende cast en angstaanjagend realistische scènes die op indringende en spectaculaire wijze laten zien hoe de oorlogswaanzin zowel het beste als het slechtste in een mens naar boven haalt.

(JH)