Direct naar artikelinhoud

Vlaanderen dreigt norm luchtkwaliteit te missen

De luchtkwaliteit in Vlaanderen verbetert, maar allicht niet genoeg om de Europese norm tegen 2015 te halen. Europa kan zware dwangsommen opleggen als we de norm niet halen: tot 200.000 euro per dag.

Stikstofdioxide (NO2) blijft een aanzienlijk probleem. Dat staat in een nieuw rapport van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), dat De Morgen kon inkijken. NO2 is schadelijk voor de luchtwegen en een voorloper van ozon. Transport is de belangrijkste bron van stikstofoxide. Auto's worden zuiniger door Europese uitstootnormen, maar de vergroening van het wagenpark gaat traag.

Er wordt ook steeds meer gereden. Zo waren er in 2010 10 procent meer voertuigkilometers dan in 2000 en in 2012 3 procent meer dan in 2010. Uit de resultaten van de meetstations blijkt dat vooral Antwerpen problematisch blijft. Heel wat meetpunten hebben waarden net op of onder de grens.

Volgens Hermes Sanctorum van oppositiepartij Groen doet de Vlaamse regering te weinig. "Op het einde van het rapport staat een lijst met de acties die Vlaanderen heeft beloofd aan Europa. Slechts 19 van de beloofde 72 acties zijn uitgevoerd, 39 zijn nog in behandeling.

"Zo is de kilometerheffing voor vrachtwagens niet in uitvoering, maar gewoon uitgesteld tot 2016. In het rapport staat letterlijk dat dit uitstel het behalen van de Europese norm hypothekeert."

Als Vlaanderen de norm mist, kan Europa naar het Europees Hof van Justitie trekken. Dat kan dagelijkse dwangsommen opleggen van 3.000 tot 200.000 euro. Daar kan een forfaitaire boete van 2,9 miljoen euro bovenop komen. Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) wijst erop dat in februari een geactualiseerd plan tegen fijn stof en stikstofdioxide is goedgekeurd en opgestart in Antwerpen.