Direct naar artikelinhoud

Peeters en co. willen plots overkapte ring

Het draagvlak om de Antwerpse ring volledig te overkappen, groeit. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft plots oren naar het alternatief Ringland: 'Een overkapping blijft mogelijk.' Ook N-VA en sp.a zijn bereid om daarover te praten.

De leider van de Vlaamse regering neemt een opmerkelijke bocht in het Oosterweeldossier. Tijdens de voorstelling van het 3D-plan van CD&V, in een schooltje in Merksem, heeft Peeters de deur op een kier gezet voor de overspanning van de Antwerpse ring. "Omdat Ringland zo populair is, wil ik onderstrepen dat de overkapping van de Antwerpse ring nog altijd mogelijk blijft. Dat heeft de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, ADB) al bevestigd."

Peeters appelleert aan het gevoel bij veel Vlamingen, dat een overkapping van de ring nog niet zo'n slecht idee is. De regering heeft met het Valentijnsakkoord op 14 februari dan wel de Oosterweelknoop doorgehakt, maar een breed draagvlak is er niet.

Feest in De Roma

Inmiddels loopt er een procedure bij de Raad van State, wapperen er protestvlaggen in Antwerpen en scharen oppositiepartijen Open Vld, Groen en PVDA+ zich gretig achter het verzet. Peeters is het allemaal een beetje beu: "Het is elke dag wel iets met Oosterweel. Voor sommigen is het leuk om zieltjes te winnen, maar we verliezen alleen maar tijd."

Tot nu toe hadden de actiegroepen stRaten-Generaal en Ademloos zowat een monopolie op het verzet tegen Oosterweel. Maar nu is er Ringland: een collectief dat pleit voor een volledige overkapping van de ring en een verschuiving van de Singel. In de plannen van Ringland wordt het stedelijk en doorgaand verkeer in Antwerpen van elkaar gescheiden in tunnels. Daardoor komt er boven de grond een enorm stadsdeel vrij: een tiende district. Er is plaats voor huizen, scholen, parken en stadsparkings. Kostprijs: 2 miljard euro.

De hype rond Ringland zwelt al een tijdje aan. Op Facebook heeft het alternatief al meer dan 10.000 likes verzameld. Vorige zondag, tijdens de Ten Miles, liepen 150 Antwerpenaars in een T-shirt van Ringland. Onder hen ook voetbalcommentator Filip Joos, die in deze krant een oproep lanceerde voor het afdekken van de ring (DM 19/3).

Maandag is er een groot Ringlandfeest in cultuurhuis De Roma, waar de plannen voor de overkapping eindelijk aan het grote publiek worden voorgesteld. Onder andere Mauro Pawlowski, Tom Lanoye, Hugo Matthysen en Tine Embrechts brengen een ode aan de overkapping.

"Maak van de overkapping een absolute prioriteit in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord." Dat is de kern van het memorandum dat Ringland vandaag al presenteert. Het memorandum is ondertekend door professoren van alle Vlaamse universiteiten, door milieuorganisaties, urbanisten, artsen, economen en mensen uit de culturele sector.

Bij de meer dan 170 ondertekenaars zitten André Loeckx (voorzitter studiegroep stedenbeleid Vlaanderen), Filip Canfyn (expert stedelijke ontwikkeling), Eric Corijn (hoogleraar stadsstudies VUB), Guillaume Van der Stighelen (columnist), Luc Huyse (socioloog) en Vera Dua (Bond Beter Leefmilieu).

Met acht concrete eisen onder de arm verhogen de 'Ringlanders' de politieke druk in de aanloop naar 25 mei: "Het grootste infrastructuurproject van Europa moet een antwoord bieden op de mobiliteitsproblemen en de volksgezondheid, maar tegelijk een hefboom zijn voor vernieuwende stadsontwikkeling."

Ook in de politieke wereld groeit het draagvlak. In navolging van Peeters is ook N-VA bereid om over een overkapping te praten. "Wij willen deze optie zeker onderzoeken. Ik zou niet weten waarom een overkapping niet combineerbaar is met het Oosterweeltracé. Als blijkt dat het juridisch, financieel en technisch haalbaar is, dan zie ik geen enkele reden om het niet te doen", zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).

Bart Martens van sp.a sluit zich aan bij de meerderheid: "Als we de Oosterweeltunnels en de tunnels onder het Albertkanaal zouden kunnen laten aansluiten op Ringland, dan zou dat het beste van twee werelden zijn. Niets houdt ons toch tegen om die combinatie te proberen? Het zou bovendien goedkoper zijn dan de alternatieven Meccano en Oosterweel-Noord."

Compatibel

Ringland reageert positief, maar ook kritisch. "Ons tracé is niet zomaar een toevoegsel bij Oosterweel. Als de partijen Ringland echt willen, dan zullen ze moeten bewijzen dat de plannen van de Vlaamse regering compatibel zijn met een volledige overkapping", zegt woordvoerder Sven Augusteyns.

De architecten van Ringland hebben twee praktische bezwaren. Zo plant de Vlaamse regering een Hollandse knoop (een groot afrittencomplex, ADB) tussen het Sportpaleis en de E313. Dat valt volgens hen onmogelijk te overkappen. Ten tweede wil Ringland het doorgaand en plaatselijk verkeer van elkaar scheiden, de Vlaamse regering niet.