Direct naar artikelinhoud

Modeblogs: de nieuwe bestsellers

Met haar Little Black Book voegt blogster Sofie Valkiers een nieuwe commerciële samenwerking toe aan haar palmares. Het economische belang van bloggers stijgt nu ze ook eigen agents aannemen en delen in de advertentie-inkomsten van magazines.

De kans dat de naam Bryan Grey Yambao u iets zegt, is klein. Toch is de twintiger, beter bekend als blogger Bryanboy, een begrip in de modewereld. In 2003 werkte hij zich vanuit zijn zolderkamertje in een arme buurt in de Filippijnen zo snel op dat hij een seizoen later een zitje kreeg naast Anna Wintour, de opperdiva van de modewereld. De Filippino krijgt vandaag op zijn blog dagelijks 200.000 unieke bezoekers vanuit 212 landen.

Zijn verhaal is een schoolvoorbeeld van the sky is the limit-mentaliteit in de blogwereld. Wie het clever aanpakt, kan vanuit het niets fortuin maken én in één moeite tot superster gebombardeerd worden. Met het bijhorende salaris. Miljoenen euro's per jaar, gonst het onder de bekende modebloggers.

"Dat is niet overdreven", zegt Daniel Saynt van Socialyte, een New Yorks casting agentschap dat de belangen van digitale influencers bij grote mode- en luxebedrijven vertegenwoordigt. "Voor de echte toppers is bloggen een lucratieve bezigheid. Ze nemen niet voor niets een agentschap zoals het onze onder de arm om deals af te sluiten met grote modehuizen. Dat levert hen redelijk wat op. Dan hebben we het over 2.000 tot 6.000 dollar voor een Instagrambericht, 6.000 tot 20.000 dollar voor een blogpost of 10.000 tot 25.000 dollar om mee te werken aan een show of een evenement. Voor een campagne van een jaar aan verdienen sommigen 500.000 tot 1 miljoen dollar.

Fulltime job

"Indrukwekkende bedragen, jawel, maar dan gaat het over de echte toppers, met een miljoen of enkele miljoenen volgers. Tegelijk moet ik zeggen dat het aantal mensen dat fulltime van hun blog kan leven, beperkt is. Ik schat dat er in de VS een kleine tweehonderd zijn. Met videobloggers er bij, die YouTube als platform gebruiken, kom je aan driehonderd à vierhonderd."

Bij ons verdient Sofie Valkiers de kost met haar blog. Zij is de vrouw achter Fashionata, de succesvolste modeblog van België. Per maand klikken 180.000 surfers haar blog aan. Ze zit in vergelijking met andere modeblogs ergens in de subtop, zegt ze, onder de hele grote namen. Doordat haar blog is voorzien van Engelstalige tekstjes, stelt ze ook internationaal iets voor.

"Fashionata is ondertussen al twee jaar mijn fulltime job", vertelt Valkiers, die deze week haar eerste boek, Little Black Book, voorstelde. "Ik leef enerzijds van de advertenties op mijn site en anderzijds van de samenwerking met merken. Zo lanceerde ik een capsule-collectie bij Essentiel en was ik het gezicht van een diamantlijn. Mijn boek voor Lannoo is de meest recente samenwerking."

Ook Valkiers sprak een agentschap aan om haar te begeleiden. Ze bereikt een vrouwelijk publiek tussen de 20 en 55 jaar, zeer interessant voor modemerken. "Om dat profiel te becijferen werk ik samen met een bureau. Toen ik in het begin aanvragen kreeg van merken, vond ik het bijzonder moeilijk om in te schatten hoeveel een post waard was. Daarom ben ik naar hen gestapt. Zij screenden mijn blog volledig en regelen de onderhandelingen met de merken voor mij. Op die manier kan ik me focussen op het creatieve proces, want mensen onderschatten de hoeveelheid werk die in een blog voeden kruipt."

Een exact inkomen noemen vindt de fashionista moeilijk. "Dat hangt af van maand tot maand, maar laat ons zeggen dat ik goed kan leven van mijn blog." Genoeg ook om een personeelslid aan te nemen, want Fashionata is niet langer een eenmansbedrijfje.

Blogs die uitgroeien tot een kleine kmo zijn in binnen- en buitenland sowieso geen uitzondering: ook Tiany Kiriloff heeft voor Belmodo.tv, een site die het midden houdt tussen nieuwssite en modeblog, een handvol medewerkers achter zich geschaard.

Bloggers hebben verschillende bronnen van inkomsten: klassieke advertenties en reclameboodschappen op hun site, product placement in blogposts of affiliate marketing,waarbij ze een bepaald percentage krijgen van de online verkoop die ze via hun blog genereren voor een bedrijf. "De percentages schommelen van 5 tot 20 procent van de verkoop, naargelang het aantal volgers je hebt", zegt Daniel Saynt.

Sponsordeals

Nog anderen sluiten sponsordeals af of werken mee aan evenementen en campagnes van modehuizen, zoals Sofie Valkiers. "Een andere bron van inkomsten zijn natuurlijk de producten die bedrijven je toesturen", zegt Helena Van Eyckeren, voormalig blogster en digitale communicatieconsultant.

"Ik had tussen 2007 en 2010 een persoonlijke blog, waar ik gratis een gsm, een gsm-abonnement en een auto aan overhield en ook nog eens de helft van mijn citytrips betaald kreeg. Omdat ik niet zo intensief met mijn blog bezig was verdiende ik er puur financieel weinig mee. Maar op die manier heb je natuurlijk ook een inkomen."

Integriteit

Een van de belangrijkste troeven van een succesvolle fashionblogger is zijn integriteit en geloofwaardigheid. Net daar knelt het schoentje wel eens voor de gemiddelde modeblog, waar je vaak niet naast banners, product placement en gesponsorde links kunt kijken. De balans vinden tussen marketing, sponsorberichten en een eerlijke input blijkt soms moeilijk.

Al hoeft dat geen probleem te zijn, zegt Helena Van Eyckeren. "Voor bloggers is het cruciaal dat ze een goeie selectie maken. Je moet 'nee' zeggen tegen bepaalde voorstellen, ook al betaalt het goed. Bloggers hebben een grote fanbase omwille van de stijl die ze uitdragen, omwille van wie ze zijn. Personal branding is heel belangrijk. Wie daar niet zorgvuldig over waakt, dreigt zijn bestaansreden te verliezen. Anderzijds weten veel mensen wel dat bloggers samenwerken met modebedrijven. In sommige gevallen staat dat ook expliciet op de blog vermeld."

Sofie Valkiers: "Wanneer ik een voorstel krijg, stel ik mijzelf altijd twee vragen. Eén: past dit merk bij me? Twee: zou ik het kopen met mijn eigen geld? Als het antwoord op een van die twee vragen 'neen' is, dan stopt het voor mij."

Toch pakken er zich ook donderwolken samen boven de modeblogs, als je The New York Times mag geloven. "Het gouden tijdperk van fashionblogs is voorbij", kopte de krant deze week. De markt is verzadigd en veel bloggers geven er de brui aan. Daniel Saynt lacht er hartelijk mee.

"Het gouden tijdperk van modeblogs zal voorbij zijn als Instagram, YouTube of Pinterest plots opgedoekt worden, eerder niet. Ik zie de interesse van bedrijven zelfs alleen maar groeien. Bedrijven besteden gemiddeld 25 procent van hun promotie aan digitale marketing. En een groeiend deel daarvan gaat naar bloggers en influencers in het algemeen. Dat is logisch, zeker nu modemagazines lezers verliezen. Het is een geknipte manier is om heel gericht mensen te bereiken."

Toch is er een schifting bezig, zegt personal style blogster Emma Gelaude (myfashionblog.be). "Sommige blogs zijn niet meer dan hobbyprojecten die voor bedrijven niet de moeite waard zijn. Modemerken scheiden stilaan het kaf van het koren. In dat opzicht kun je zeggen dat het gouden tijdperk voorbij is, maar het succes van modeblogs zie ik daarom nog niet verdwijnen."