Direct naar artikelinhoud

Kris Peeters blijft bij deadline van 31 maart voor Oosterweel

De Vlaamse regering heeft de ‘vaste wil’ om ten aller, allerlaatste op 31 maart een ‘heldere beslissing’ te nemen over de Oosterweelverbinding. Een wel heel zelfzekere minister-president Kris Peeters (CD&V) garandeerde het Vlaams Parlement gisteren dat er ergens deze maand een oplossing voor de mobiliteit in en rond Antwerpen uit de bus komt. Een totaaloplossing die goed is voor stad en rand, én voor alle partijen in Peeters II.

Vlaamse regering houdt vast aan snelle oplossing voor Antwerps mobiliteitsprobleem

Brussel

De oppositie haalde het zwaar geschut boven, maar geen enkele regeringspartij liet zich verleiden om kleur te bekennen voor het ene of het andere Oosterweeltracé. Hoe langer de ‘heldere beslissing’ die Peeters aankondigt echter uitblijft, hoe moeilijker hij het krijgt om zijn regering op één lijn te krijgen.

Peeters had duidelijk niet overdreven veel zin in het door de oppositie afgedwongen actualiteitsdebat over de Oosterweelverbinding. Er viel wel iets te zeggen voor zijn voorbehoud. Zolang de Vlaamse regering geen akkoord heeft over een mobiliteitsplan voor Antwerpen, zou niemand uit Peeters II zich vastpinnen op een oplossing en zou het debat wel heel erg voorspelbaar zijn. Dat wist de meerderheid, en dat wist de oppositie. “Ik weet al wat u hier op het spreekgestoelte allemaal zal zeggen”, richtte de minister-president zich tot de verzamelde oppositiepartijen. “En wij weten ook wat u zal zeggen”, richtte Open Vld-fractieleider Sven Gatz zich tot de minister-president. Je moest geen Nostradamus zijn om het verloop van de debatten te voorspellen.De oppositie schoot met scherp op de Vlaamse regering. Ze is hopeloos verdeeld, ze is verlamd door de angst om gezichtsverlies te lijden, ze durft geen knopen door te hakken. “Dit Vlaanderen is niét in actie”, sneerde Annick De Ridder (Open Vld), alluderend op het Vlaanderen In Actieplan van Peeters. Dat de minister-president de aanvallen al onverstoorbaar glimlachend onderging, viel ook niet goed. “U lacht, Vlaanderen wacht”, rijmde naamgenoot Dirk Peeters (Groen!).

De aanvallen brachten weinig op. Peeters liet niet in zijn kaarten kijken. Dat kon ook moeilijk, want hij moest toegeven dat de Vlaamse regering nog geen oplossing heeft om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. “Maar”, benadrukte de minister-president, “de regering zal in maart een heldere beslissing nemen.” Ten allerlaatste op 31 maart - “31 maart van dit jaar”, voegde Peeters er voor alle zekerheid toch nog aan toe, je weet maar nooit in het Oosterweeldossier - en vroeger als het enigszins kan.Meerderheidspartijen CD&V, N-VA en sp.a vermijdden uiterst omzichtig om zich achter het ene of het andere tracé te scharen. De omstreden Lange Wapperbrug werd niet eens vernoemd. N-VA-kopman Bart De Wever ging zelf de confrontatie met het parlement aan, en veegde en passant alle oppositiepartijen de mantel uit omdat ze volgens hem stuk voor stuk kampen met een bezoedeld verleden en dus ook met een gebrek aan geloofwaardigheid in het Oosterweeldossier. Die andere Antwerpse protagonist, burgemeester Patrick Janssens, hulde zich in stilzwijgen. Toen Bart Martens het sp.a-standpunt uiterst voorzichtig uit de doeken deed, rook de oppositie bloed. Bijvoorbeeld toen hij zei dat de bouwvergunning voor de Oosterweelverbinding niet overeind kan blijven, of toen hij nog eens hamerde op het vernietigende advies van het Antwerpse stadsbestuur. Volgens de oppositie signalen dat de sp.a de Lange Wapper, in welke versie dan ook, definitief afknalt.

Als er gisteren al één ding duidelijk werd, dan is het dat de Vlaamse regering sleutelt aan een heel ruim plan. Een ‘totaaloplossing’, dixit Peeters. Een oplossing die goed is voor de stad, goed is voor de rand, goed voor de haven, goed voor de mobiliteit, goed ook voor de leefbaarheid, kortom: een multimodaal plan, voor ieder wat wils. Tegelijkertijd benadrukte de minister-president ook nog eens dat een derde Scheldekruising onherroepelijk deel moet uitmaken van de totaaloplossing. Hoe de Vlaamse regering het ook draait of keert, hoeveel andere maatregelen ze ook opneemt in het mobiliteitsplan, uiteindelijk zal ze toch moeten beslissen of de Lange Wapper sneuvelt of behouden blijft.Vandaag komt het Forum 2020, de alliantie van Antwerpse ondernemers en actiegroepen, zijn alternatief plan voorstellen in het Vlaams parlement. Volgens Peeters wordt dat ernstig bekeken en bestudeerd, maar zijn partijgenoten deden gisteren in het parlement bijzonder veel moeite om dat plan af te knallen.