Direct naar artikelinhoud

'Enkel een menselijke fout kan modern cruiseschip doen zinken'

De ramp met de Costa Concordia doet ook maritieme experts de wenkbrauwen fronsen. 'Moderne passagiersschepen zijn perfect veilig. Zo'n schip kan alleen in de problemen komen wanneer de kapitein in de fout gaat.'

Het was voor Carlos Maenhout even met de ogen knipperen toen hij de eerste beelden van de gekapseisde Costa Concordia zag. "Een modern cruiseschip als de Concordia kan eigenlijk niet in de problemen komen", legt de burgerlijk scheepsbouwkundig ingenieur uit. "Passagiersschepen van die grootteorde moeten aan een hele reeks veiligheidsmaatregelen voldoen. Voor alle elektronicasystemen is er een back-up voorzien en het het ruim van zo'n schip bestaat uit waterdichte compartimenten die afgesloten worden in geval van problemen. Een schip als de Concordia heeft normaal gezien veertien van zulke compartimenten. Zelfs als twee daarvan vol water lopen, blijft zo'n schip drijven."

Dat de Concordia toch kapseisde, heeft volgens Maenhout dan ook maar één oorzaak. "Een menselijke fout. Het kan gewoon niet anders. Je zou nog kunnen denken aan een geblokkeerd roer, maar ook wanneer dat gebeurt, is er een back-upplan. Het schip is te dicht bij de kust gekomen en heeft een rots geraakt. Die heeft een gat in de romp geslagen over een lengte van ruim 50 meter. Wanneer er zoveel schade is, helpen ook die waterdichte compartimenten niet meer."

De ramp met de Concordia is dan ook geen reden om cruiseschepen voortaan te mijden, vindt Maenhout. "Die schepen zijn volkomen veilig. Daar verandert dit incident niets aan."

Ook Patrick Blondé, directeur van de Antwerpse hogere zeevaartschool, deelt die mening. "Zo'n schip is inderdaad veilig, daar bestaat geen twijfel over. Dat soort grote passagiersschepen wordt geregeld tot in de details gecontroleerd. Alleen moeten we ons wel de vraag durven stellen hoeveel groter we dat soort schepen nog kunnen maken. Cruiseschepen worden steeds groter, maar in het onwaarschijnlijke geval dat het toch fout gaat, moet je al die mensen wel nog van boord krijgen. Dat is een immense opgave. De Concordia is vlak voor de kust, in rustig weer, in de problemen gekomen. Stel je maar eens voor dat hetzelfde gebeurt in stormweer. Dan kon de balans er helemaal anders hebben uitgezien."