Direct naar artikelinhoud

Kan kunst de mensheid redden?

Jan Fabre, een van de bekendste en productiefste kunstenaars van ons land, blijft hardnekkig geloven dat kunst van ons betere mensen kan maken. Dat blijkt vanavond in het Canvas-magazine Nachtwacht. Tegenover Fabre zitten Jan Hoet en Danny Devos, die kunstwerken maakt omtrent seriemoordenaars en zichzelf pijnigt tijdens performances.

Fabre heeft het moeilijk met het cynisme dat veel hedendaagse kunst kenmerkt. Negentig procent van de kunstenaars neemt de taal van marketing en commercie over, beweert hij. Zelf blijft Fabre hardnekkig geloven dat kunst van ons betere mensen kan maken. Met werken als zijn reusachtige schildpad aan zee en zijn prachtige kevers aan het plafond van het koninklijk paleis in Brussel wil hij ons aan het dromen zetten, ons wegtrekken uit de jachtige maatschappij waar alles bepaald wordt door economie en marketing.

Kunstenaar Danny Devos, vrij onbekend in Vlaanderen maar internationaal hoog gewaardeerd, heeft een wat minder optimistisch mens- en wereldbeeld dan zijn collega Jan Fabre. Hij noemt zichzelf een typisch product van de no future-generatie, en dat blijkt ook uit zijn werk: hij maakt bijvoorbeeld kunstwerken over seriemoordenaars. Hij pijnigt zichzelf in performances, waarbij hij zichzelf ondersteboven hangt in een varkensstal als een gekeeld varken.

Ook Jan Fabres werk is vaak omstreden. Ook hij tapte zijn eigen bloed af en tekende ermee tot hij bijna van zijn stokje ging. Ook hij lag onder vuur toen hij in Gent honderden kilo's rauwe ham uitsmeerde over de zuilen van een universiteitsgebouw. Wat is dan nog het verschil met wat Devos zijn publiek aandoet? Een vraag voor Jan Hoet, iemand die beter als geen ander aanvoelt wat het effect van kunst op het publiek kan zijn. Want dat is de vraag die blijft hangen natuurlijk. Draait het uiteindelijk allemaal toch niet om het choqueren?

Nachtwacht

Canvas 22.40